In Buurtcentrum Terwijde geeft Cornelia Cody elke week gratis Engelse les. Deze les helpt buurtbewoners met het bijspijkeren van hun Engels.
In een klein lokaal met een groot portret van de Big Ben aan de muur zitten vijf dames met grote ogen en een glimlach te luisteren naar Cornelia Cody. Ze zitten daar allemaal met dezelfde reden: de Engelse taal beter beheersen. Cornelia heeft les gegeven op veel plekken, een daarvan is de Trinity University in Washington. Ze is verhuisd naar Nederland en geeft hier nu met veel plezier Engels les.
Cornelia kwam twee jaar geleden het buurtcentrum binnenwandelen omdat ze haar Nederlands wilde verbeteren, zo raakt ze aan de praat met de directie van het buurtcentrum, die haar vertelt dat ze naar een Engels docent op zoek is. Zo begint Cornelia met het geven van haar lessen. Ze ging van start met een grote groep en door de jaren heen zijn er mensen weggegaan en bij gekomen. “Ik wil de groep waar we nu mee zitten graag zo houden, het voelt als een gezellige en veilige groep”, vertelt ze. Haar studenten knikken instemmend.
De les begint, in het leslokaal praat iedereen Engels, zelfs als je dat nog lastig vindt. ”Als je een taal echt wil beheersen, moet je de taal zo veel mogelijk spreken”, vertelt Cornelia. Ze begint de les met een stukje grammatica, dit doet ze elke week. Daarna staat ze op en loopt ze naar een groot leeg whiteboard, ze gaan het hebben over de Nederlandse identiteit. “Wat betekent het om Nederlands te zijn?” vraagt ze. De studenten zijn totaal niet bang om antwoorden te roepen: ‘directness!’, ‘cycling’, ‘nosy!’. Van alle kanten klinkt geluid, er wordt veel gelachen en iedereen doet mee. Cornelia schrijft alles op het whiteboard en binnen de kortste keren staat het hele bord vol. Op deze manier opent Cornelia een gesprek tussen haar studenten en zo oefenen ze hun Engelse uitspraak.
Amal Feger volgt al twee jaar lang Cornelia’s Engelse lessen. Ze vertelt dat haar Engels erg is verbeterd in deze twee jaar. “Cornelia moedigt ons aan om zelf zo veel mogelijk Engels te spreken”, “Ook leert ze ons dat het niet erg is om fouten te maken.” Cornelia knikt instemmend, “We zijn per toeval een groep met alleen maar vrouwen, daar ben ik stiekem wel blij mee” zegt ze.
Cornelia legt uit dat het belangrijk is dat je je comfortabel voelt als je een nieuwe taal leert; “Je doet iets wat je eigenlijk nog niet zo goed kan en dat maakt je kwetsbaar, het voelt gek om een taal te spreken waar je niet mee bent opgegroeid en het kan beschamend zijn om fouten te maken.” Haar leerlingen zijn het hiermee eens: “Het is belangrijk dat je in een groep bent waar je elkaar vertrouwt en support want alleen dan durf je fouten te maken”
Uit onderzoek van Education First blijkt dat 90% van de Nederlanders de Engelse taal goed beheerst. Nederland staat zelfs op nummer één van alle onderzochte landen en regio’s. Is zo’n Engelse taalles dan wel nodig? Cornelia lacht eventjes, ze vertelt dat Nederlanders inderdaad over het algemeen erg goed in Engels zijn: “Toen ik net in Nederland kwam wonen kreeg ik niet eens de kans om Nederlands te praten, iedereen begint gewoon Engels tegen me te praten zodra ze mijn accent horen.” Toch vindt ze het belangrijk om wel deze taalles aan te bieden, haar studenten zijn het daar mee eens. “Zoals je kan zien zijn we een erg verdeelde groep met veel verschillende etniciteiten”, vertelt een leerling. “Het is belangrijk dat mensen die niet in Nederland zijn opgegroeid ook de kans krijgen om Engels te leren.” De hele groep sluit zich hierbij aan.
Verslaggever Bente van Rossum praat met Cornelia Cody en haar leerlingen: