Op het Berlijnplein werd voor de 2e keer Lift! georganiseerd, tijdens deze pitchavond komen 4 onderwerpen voorbij waar over gepitcht zal worden, ze maken allemaal kans op 1000 euro. De sprekers vertellen over hun zelfbedachte idee die Leidsche Rijn of andere plekken in Utrecht verbeteren, vervolgens kiest het publiek de winnaar. Het geld dat de winnaar krijgt wordt gebruikt om het idee te realiseren.
Bij binnenkomst van een grote witte loods krijg je een stemformulier en een muntje voor een drankje. Op het stemformulier staan de namen van de pitchers en de naam van hun idee, ook is er ruimte om de pitchers feedback of tips te kunnen schrijven in het open tekstvakje. Het kost 10 euro om aan de avond te mogen deelnemen maar dat geld wordt volledig gebruikt voor het winnende idee. De 10 euro wordt namelijk gebruikt voor het prijsbedrag van 1000 euro, samen met de sponsor ‘vink bouw’ is het mogelijk om dit bedrag weg te geven aan de winnaar.
Als we verder lopen komen we binnenin een kleurrijke ruimte met een zwart witte vloer waar dj Ate hip-hop nummers staat te draaien. We bestellen een drankje aan de bar en leggen onze spullen neer bij een van de tafels die allemaal verspreid staan opgesteld in de loods. Er zijn al groepjes mensen met elkaar aan het kletsen, meteen komt Rowan naar ons toe, hij is één van de organisatoren. Hij vertelt ‘jullie zijn nu op het Berlijnplein, dat is eigenlijk een collectief van ondernemende partijen in de culturele, maatschappelijke en sociale sector’. Het evenement wordt georganiseerd door kunstenaars en theatermakers.
Na een halfuurtje opent host Tim Schouten de pitchavond, hij legt uit dat er 3 individuele sprekers zijn en 1 duo die allemaal hun eigen idee zullen pitchen. Ook wijst hij ons erop dat we een formulier hebben gekregen waarop wij onze tips kunnen zetten en onze stem kunnen invullen. Dan begint de eerste pitch, het is een duo bestaande uit een Engelstalige jongen en een Nederlandse dame, het idee heet ‘koop een product, geef een product’. Er wordt verteld dat je aan de hand van couponbonnen laaginkomende gezinnen zou kunnen helpen om gezond te eten. Gezond eten is namelijk erg prijzig en niet voor iedereen betaalbaar.
De tweede pitch werd gehouden door Pieter Maas, zijn idee was om met het geld een studio te bouwen voor ‘Luna Music’. Jongeren die struggelen met eigen gedachtes en hun emoties kwijt willen kunnen bij Maas in de studio komen om te zingen of rappen en krijgen hierbij begeleiding. Dit is volledig gratis en kan op dit moment in meerdere buurthuizen, maar het doel is om hiervoor een eigen studio te bouwen.
Happy Little Moment is bedacht door Anne Sophie, ze verspreid lieve berichtjes door heel Utrecht heen. Dit kan zijn door stoepkrijt tekeningen maar ook briefjes. Ze wil heel graag met het geld voor kerst, pakketjes brieven met liever berichtjes laten drukken en mensen de mogelijkheid geven om deze zelf mee te nemen en uit te delen.
De laatste pitch komt van Jente, ze maakt zich hard voor de acceptatie voor de lhbtq+ community, door sjaals te onderwerpen die voor iedereen zijn bedoeld. Op de sjaals staat de tekst ‘SO-SJAAL’ en bestaat uit meerdere kleuren, die verschillen van kant. Ze zou het heel vet vinden als er mensen op de voetbal tribune met haar sjaal zouden juichen.
De spanning stijgt maar al vrij snel wordt duidelijk wie de publiek als winnaar ziet, ‘luna music’! De party poppers gaan af en het publiek klapt en juicht. Maas vertelt ‘De voorbereidingen zijn al in gang maar het geld is hard nodig om apparatuur aan te schaffen.’ De muziek gaat weer aan en iedereen is nog even aan het napraten.
Olaf van der Hulst neemt je mee in de avond: