Op 10 december is de nieuwe dienstregeling van het Openbaar Vervoer
ingegaan. De wijzigingen blijken bij reizigers verschillende reacties op te
roepen. Sommigen zijn er blij mee, omdat ze veel baat hebben bij de nieuwe
dienstregeling. Andere reizigers zijn minder tevreden en ondervinden zelfs
nadelen.
Het is een koude, regenachtige dag op 5 januari. De nieuwe dienstregeling is 10
december ingegaan en niet iedereen is hier blij mee. Ik sta op en rondom het station
Leidsche Rijn en vraag welk effect de nieuwe dienstregeling heeft op de reizigers.
Twee studenten op het perron lijken duidelijk baat te hebben bij de nieuwe
dienstregeling: ‘’Sinds 10 december hebben wij een directe verbinding vanaf
Leidsche Rijn naar het Science Park’’. Een oude man even verderop is juist aan het
mopperen over de veranderingen: ‘’Door de afschaffing van lijn 14 moet ik nu een
stuk verder lopen om bij de bushalte te komen vanaf waar ik kan vertrekken.’’
Veranderingen
De nieuwe dienstregeling heeft als doel om reizen met het openbaar vervoer
toegankelijker en efficiënter te maken. Reizen met het openbaar vervoer moet
gestimulerd worden, omdat het beter is voor het milieu. Er zijn nieuwe buslijnen
bijgekomen, maar er is ook een buslijn afgeschaft. De nieuwe buslijn 35 zorgt voor
een directe verbinding tussen Leidsche Rijn en het Science Park. Hierdoor wordt de
reistijd van studenten en mensen die daar werken flink ingekort. De lijnen 4 en 10
rijden nu vaker. Ze rijden nu om de 7 minuten, wat voor minder lange wachttijden en
minder volle bussen zou moeten zorgen. Ondanks de toename van het aantal
bussen zijn er reizigers die aangeven dat ze nog steeds niet altijd met de bus mee
kunnen, omdat de bussen vaak te vol zitten. Het afschaffen van lijn 14 roept ook veel
negatieve reacties op. Veel mensen moeten hierdoor een stuk verder lopen om de
bus te pakken.
Verhalen van reizigers
Op het station kom ik een oudere vrouw tegen. Mevrouw de Ruijter, een vaste lijn 14-
gebruiker deelt haar verhaal: ”Ik gebruik lijn 14 al ongeveer vijftien jaar. Ik doe altijd
boodschappen op het Berlijnplein”, vertelt ze met twee zware boodschappentassen
naast zich. “Nu moet ik vijftien minuten lopen naar het volgende station. Ik kan dan
beter met de auto boodschappen gaan doen. Ik heb zelfs al een keer de taxi
genomen om boodschappen te doen, maar dat is niet voor herhaling vatbaar, omdat
het me wekelijks teveel geld zou kosten.” Het afschaffen van lijn 14 stimuleert
sommige mensen om nu juist met de auto te gaan, terwijl het juist de bedoeling was
om autoverbruik te minderen met de nieuwe dienstregeling.
In de tijd dat ik op en rondom het station rondloop, merk ik de verdeeldheid van de
meningen. Het zijn vooral de jongeren en studenten die baat hebben bij de nieuwe
dienstregeling. Ouderen lijken juist nadeel te ondervinden bij de nieuwe
dienstregeling.
De nieuwe dienstregeling die op 10 december is ingegaan heeft duidelijk impact op
de bewoners van Leidsche Rijn. Sommige mensen hebben er baat bij, terwijl
anderen er juist nadeel van ondervinden. Voor reizigers zoals mevrouw de Ruijter is
het nadelig, maar voor de studenten wordt reizen met de bus nu juist toegankelijker.
Nu is de vraag of de gemeente en het OV gaat luisteren naar reizigers die een
nadeel hebben bij de nieuwe dienstregeling. Of het openbaar vervoer echt
duurzamer en beter wordt is de vraag. Na mijn bezoek aan Leidsche rijn is er wel iets
duidelijk geworden. De bewoners van Leidsche rijn hebben veel verschillende
meningen over de nieuwe dienstregeling.