Januari is gevoelsmatig voor veel mensen misschien wel de langste maand van het jaar, maar het is ook de maand waarin mensen beginnen aan hun goede voornemens. Een van de meest bekende voornemens is Dry January. De trend, overgewaaid uit Engeland, waarbij je de hele maand geen alcohol drinkt.
Wereldwijd doen er miljoenen mensen mee aan deze trend, die door de kracht van sociale media steeds meer onder de aandacht wordt gebracht. Dat alcoholvrije drankjes en de trend Dry January steeds populairder worden, ziet ook Kees. Kees is een van de medewerkers van Slijterij Una Más en ziet met eigen ogen hoe de populariteit van Dry January stijgt. “Eigenlijk is de maand januari geen goede maand voor ons als slijterij. Dry January betekend namelijk niet dat mensen nu massaal aan 0.0% bier of wijn gaan. Het laat eerder zien dat mensen alcohol, en dus ook 0.0%, helemaal laten staan en eerder na frisdrank grijpen.”
“Wij zijn naast een slijterij ook een UPS afhaalpunt. Als mensen dan een pakketje komen ophalen probeer ik er wel een beetje voor te zorgen dat ze ook een flesje wijn kopen. Het gebeurd nu steeds vaker dat ze dan aangeven dat ze geen alcohol drinken.” Dit is voor Kees en zijn collega’s dan geen probleem. Achter in de sfeervol ingerichte winkel, staat een grote collectie aan 0.0% alcoholische dranken. Van bier tot wijn en van champagne tot vodka, Una Más heeft eigenlijk voor iedere klant wel iets en Kees laat het allemaal met trots zien. “Ik probeer dit ook echt wel te promoten bij klanten en wil de collectie die we hier hebben staan dan ook uitbreiden. Niet iedere 0.0% drank smaakt even lekker, dus ik vind het wel interessant om te kijken wat daarin nog te winnen is. Zeker nu we zien dat een trend zoals Dry January niet eind januari ophoudt, maar eigenlijk het hele jaar wel doorzet.” Dat alcoholvrij ook bij de inwoners van Terwijde in trek is, is goed te zien aan het schap met 0.0% champagne. Kees laat zien dat dit schap tijdens de feestdagen helemaal leeg is gekocht. Dat het rustiger is, is ook duidelijk te zien. Het is relatief druk in het centrum van Terwijde, waar Una Más gelegen is, maar toch weet maar een handje vol mensen de ingang van de slijterij te vinden.
Een van de vaste klanten van Una Más is Mathilda Veenstra. Wegens gezondheidsklachten drinkt zij al een aantal jaar geen alcohol meer. Veenstra is blij met de ontwikkelingen die er worden gemaakt in de verkoop 0.0% alcohol drankjes. “Voorheen was het met name alcoholvrije bier en wijn en dat smaakte vaak niet echt lekker. Dan greep je toch vaak terug naar een frisje of gewoon water. Tegenwoordig is de smaak van een alcoholvrij drankje steeds beter. En als ik met mijn vriendinnen een cocktailavondje heb is er steeds meer keuze in alcoholvrije vodka, rum of whisky. Het voelt hierdoor alsof ik toch wat meer met ze mee kan drinken dan eerst.” Aldus Veenstra.
Als dus een van je goede voornemens is om minder alcohol te drinken is het helemaal geen gek idee om eens naar een mocktail te grijpen, om zo toch nog het gevoel van een alcoholisch drankje te krijgen. Misschien is Dry January hier dan wel de perfecte start en stok achter de deur voor.
Wil je meer te weten komen over Dry January en de trend die hier bij hoort? Luister dan naar het onderstaande audio reportage van Madelief Hemelaar.