Op 14 december vindt in het Raum in Leidsche Rijn een speciaal voorleesmoment plaats, georganiseerd door Marley Praat Passie. Het evenement heeft als doel kinderen te motiveren meer te lezen door middel van een interactieve leeservaring. Marley, de initiatiefneemster achter Marley Praat Passie, leidt het voorleesmoment met een unieke aanpak die de kinderen niet alleen laat luisteren naar een verhaal, maar hen ook actief betrekt bij de vertelling.
Marley begint het voorleesmoment door het boek Egeltjes voor te houden en de kinderen uit te nodigen om mee te doen. Het verhaal neemt de kinderen mee op een avontuur met egelletjes. Een van de kinderen, een enthousiaste vierjarige, springt al snel in de lucht van blijdschap, met de woorden: ‘Chocolade melk maakt je groot!’ als dit onderwerp aan bod komt. Het is duidelijk dat het interactieve voorlezen de kinderen niet alleen aan het lachen maakt, maar ook hun nieuwsgierigheid prikkelt.
Naast zijn stemgebruik en enthousiaste voorlezingen, gebruikt Marley visuele hulpmiddelen, zoals foto plaatjes die de kinderen kunnen verwisselen in een koffer naast hem. Dit zorgt voor extra interactie en houdt de kinderen betrokken. Terwijl het verhaal verder gaat, kunnen de kinderen niet wachten tot de volgende illustratie weer tevoorschijn wordt gehaald.
Tijdens het voorleesmoment worden de kinderen uitgedaagd met een quiz, waar ze vrolijk op reageren. Marley heeft een groot doek met A, B en C-vragen neergezet, waarop de kinderen moeten kiezen welke optie bij het verhaal hoort. Terwijl een vrolijk deuntje door de ruimte klinkt, worden de antwoorden van de kinderen enthousiast toegejuicht. Het is niet zozeer belangrijk wat het juiste antwoord is, maar dat de kinderen samen een feestelijke sfeer creëren. ‘Maakt niet uit wat je doet, als je maar met mensen bent van wie je houdt, dan is het altijd een feestje,’ zegt Marley tegen de kinderen.
Na de quiz is het tijd voor iets creatiefs. De kinderen krijgen allemaal een kleurplaat die bij het verhaal hoort. De kinderen gaan enthousiast aan de slag en het wordt al snel een gezellige boel met verschillende kleurplaten die worden versierd met felle kleuren.
Marley vertelt dat het voorlezen van boeken niet alleen een manier is om kinderen in contact te brengen met verhalen, maar ook een middel is om hen samen te brengen. ‘Ik wil dat kinderen zich kunnen herkennen in boeken, dat ze begrijpen wat ze lezen,’ zegt Marley. ‘Voorlezen doet lezen en zorgt ervoor dat kinderen de liefde voor boeken ontwikkelen. Het maakt niet uit of ze zelf nog niet kunnen lezen, het gaat erom dat ze de ervaring van verhalen delen en het plezier in lezen ontdekken.’
Het voorleesmoment is voor Marley niet alleen een manier om kinderen te inspireren om meer te lezen, maar ook om te zorgen voor een sociale ervaring. Voor Marley is lezen namelijk meer dan een solo-activiteit. ‘Het is belangrijk om met anderen te lezen en te delen,’ zegt hij. ‘Lezen kan een feestje zijn, en ik wil kinderen laten zien dat dat zo is.’
De kinderen zelf zijn enthousiast over de ervaring. Een van de vierjarige kinderen zegt: ‘Het was een leuk verhaal! En ik ben erg blij met de kleurplaat.’ De energie in de ruimte is aanstekelijk, en het is duidelijk dat de kinderen niet alleen genieten van het verhaal, maar ook van de creatieve activiteiten die erbij komen kijken.
Het voorleesmoment op 14 december is een succes, en Marley heeft al plannen voor meer van dit soort evenementen. ‘Ik wil dat kinderen zich kunnen ontwikkelen door verhalen, en ik wil dat ze leren dat lezen leuk is,’ zegt Marley. Naast de voorleesmomenten hoopt Marley ook op sociale mediakanalen zoals Instagram meer aandacht te geven aan lezen en het plezier dat boeken kunnen brengen.