Leidsche Rijn

Selecteer Pagina

Parkeer iets anders dan je auto tijdens de Pop-Up Parking service

Parkeer iets anders dan je auto tijdens de Pop-Up Parking service

Jesse Jop Jorg, programmamaker impact bij RAUM, heeft samen met andere mensen van het RAUM een pop-up parking service opgezet in Leidsche Rijn. In het weekend van 20 t/m 22 september kan je iets anders dan je auto parkeren, namelijk een aantal andere hele leuke en bijzondere objecten, die ervoor zorgen dat je samen met je buren iets leuks kunt doen. 

Mensen in Utrecht, die een auto bezitten, betalen 200 à 600 euro per jaar en dan krijg je het recht om een parkeervak te gebruiken. Als je dan de bezitter bent van een parkeervak, betekent dat niet dat je per se je auto op het stuk grond moet zetten. RAUM wilt dan ook dat mensen vrij zijn. “Uiteindelijk willen we naar een situatie dat mensen gewoon veel meer gevrijwaard zijn om andere dingen te doen op een parkeerplaats, dus dat je dat niet alleen ziet als een parkeerplaats”, zegt Jesse. 

Het stukje publieke ruimte dat tijdelijk gebruikt wordt, moet op een andere manier worden gezien. Dit is de bedoeling van de pop-up parking service, de verbeelding van mensen prikkelen. Mensen uitdagen om iets anders te doen met hun parkeerplaats. 

De geschiedenis achter dit idee gaat alleen wel een stukje verder. Jesse is samen met andere mensen van het RAUM een podcast serie begonnen, genaamd ‘Algoritme van de stad’. Dit is begonnen naar aanleiding van de online wereld die nu plaatsvindt. Steeds meer mensen hebben namelijk interactie en informatie-uitwisselingen die zich online plaatsvinden. Techbedrijven hebben als doel om zo veel mogelijk de aandacht van mensen naar de online wereld te trekken, waar veel negatieve gevolgen van komen. “In de podcast serie, kijken we steeds naar een bijzondere regel in het buitenland die naar het liken een hele positieve uitwerking heeft en met dit idee hopen we ook dat dit kan worden toegepast in een Nederlandse context”, zegt Jesse. In Wenen hebben ze namelijk al jaren een heel progressief beleid waarin bewoners worden uitgedaagd om van hun stoep iets anders te maken. Op basis daarvan zijn die podcast afleveringen gemaakt en zijn ze de pop-up parking service begonnen.

 

Artikel geschreven door Ying Wijnhof.


Manon de Munnik heeft met een van de deelnemers van de Pop-Up parking service gesproken. Beluister hier het interview.

Over de auteur

Manon de Munnik

Hoii, ik ben Manon de Munnik, 18 jaar en nu eerste jaars student journalistiek! Ik vind het leuk om verhalen te horen, te maken en te vertellen aan de rest van de wereld.