Leidsche Rijn

Selecteer Pagina

Pop-Up store? Wat is dat nou weer?

Pop-Up store? Wat is dat nou weer?

Pop-up store? Wat is dat nu weer?

 

Nieuwsgierig kijken mensen naar binnen, kinderen hebben nog net niet hun vingers op de ramen. Rijen aan rijen van pepernoten zijn plotseling opgedoken midden in het centrum van Leidsche Rijn, en blijven daar ook maar een maand of twee. Peppernuts opent dit weekend officieel hun Pop-up store in Leidsche Rijn.

 

De tijd van het jaar is weer aangebroken. Ze waren al te zien begin september, maar de Sinterklaas sfeer zit er nu ook in Leidsche Rijn echt in. Zaterdag 19 oktober is de Peppernuts in Leidsche Rijn geopend. Wat eerst een leeg pand was, was omgetoverd tot pepernoten paradijs. Kate, een van de werknemers bij Peppernuts, rent snel het pand rond en telt de verschillende soorten pepernoten die er te koop zijn. Ze telde er wel meer dan vijftig, en dat was niet het enig; Ook is er pepernoten bier, cake-mix en glühwein te vinden in de winkel. 

 

Het was een drukke opening zegt Larissa, ook een medewerker bij de winkel. Klanten stromen langzaam binnen. Vooral zien we families met kinderen die aan hun ouders handen trekken en smeken om een kijkje te nemen. Ze kijken vragend naar de installatie met alcoholische smaken Terwijl Rick vrolijk een zakje pina colada pepernoten mee pakt en afrekent. “Het is een mooie winkel… Echt heel veel smaken,” zegt hij.

 

Peppernuts heeft al eerder locaties gehad in Utrecht, maar heeft nu ook een pop-upstore in Leidsche Rijn. Pop-up stores zijn een marketingtrend in detailhandel die de laatste tijd populairder is geworden. Vaak wordt dit gedaan door middel van marketing bedrijven, in dit geval is dit het bedrijf Loco Concept-. Hierover sprak ik Chantal Bakhuis, directeur bij Loco concept. “Een pop-upstore houdt eigenlijk in dat een winkel, maar voor korte duur geopend is. Dit kan zijn voor een paar dagen, of zoals in dit geval zelfs een paar maanden.” Ook zorgt de tijdelijkheid van de winkel voor een soort Op=Op mentaliteit bij de klanten. Op deze manier creëren bedrijven meer belangstelling voor hun product en trekken ze een groter aantal klanten. Loco is niet onbekend met het runnen van deze pop-up stores. Eerder hebben ze ook al twee winkels voor Peppernuts op gezet, en dit jaar is daar dus eentje bij gekomen. Ook hebben ze eerder, Sinterklaas, kerst en zelfs tulpen pop-up stores georganiseerd.  

 

Maar ook zijn pop-up stores een manier voor bedrijven om te experimenteren. Door deze speciale manier van marketing trekken ze de aandacht van de mensen in de omgeving, een tijdelijke winkel, vaak met speciale producten is natuurlijk erg interessant. Het is een slimme manier om nieuwe klanten op te wekken en ze bekend maken met een product. Ook verzamelen ze zo snel klantengegevens en vergroten ze de betrokkenheid van klanten. Het is niet alleen voor grote bedrijven, zoals Loco zelf ook stelt. Ook opereert Loco met lagere budgetten. Voor kleinere ondernemers kunnen pop-up stores ook erg van pas komen. Ze kunnen hun concept testen voor en korte periode, en een korte huurovereenkomst. Zo kunnen ze hun product evalueren, en kijken tegen welke fouten ze oplopen. Pop-up stores zijn dus niet alleen een marketingtrend, maar zijn zelfs essentieel geworden voor de detailhandel. Binnenkort zullen ze dus niet weggaan, volgend jaar zie je gewoon weer een pop-up pepernoten winkel verschijnen.

Verslagever Dylan de Leeuw sprak verder met Chantal Bakhuis

Over de auteur

Luke McGregor

Ik ben Luke McGregor, (17) Ik ben geboren in Enkhuizen, Noord-Holland. Ik ben eerste jaar student journalistiek op de HU. Ik hou mij vooral bezig met politiek en sociale zaken.