Leidsche Rijn

Selecteer Pagina

Bibliotheken moeten helpen met de digitale overheid 

Bibliotheken moeten helpen met de digitale overheid 

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek ondervond in 2022 ongeveer 42van degene die gebruik maakten van de digitale overheid er problemen mee. Om mensen hierbij te helpen is er in de bibliotheek van Leidsche rijn een informatiepunt over de digitale overheid.

Ik kreeg laatst een brief van de belastingdienst, voor het eerst moest ik een btw-aangifte doen. Deze kon ik online invullen op de site van de belastingdienst, maar al snel realiseerde ik me dat ik er niks van begreep. Nergens stond een duidelijke uitleg en ik had hulp nodig, gelukkig kon ik iemand om hulp vragen, maar niet iedereen heeft die mogelijkheid. Daarom heeft de overheid het IDO (informatiepunt digitale overheid) opgezet in meerdere bibliotheken door het land, waar mensen met vragen langs kunnen. 

Terwijl het restaurant beneden helemaal vol zit, en jongeren nieuwe boeken lenen is boven op de tweede verdieping achter in een kamer het informatiepunt digitale overheid geopend.  ‘Alles is van papier naar online gegaan.’ vertelt Richard de Man. Hij is medewerker bij de bibliotheek in Leidsche Rijn en helpt mensen met de digitale overheid. Deze overstap is voor een hoop mensen, vooral ouderen, ingewikkeld. Maar omdat de overheidszaken regelen wel voor iedereen verplichtis sluit de overheid met deze overstap iedereen die niet goed is met computers gelijk uit. Maar ze zijn niet de vervelende klusjes te doen: ‘Wij zijn hier niet als boekhouder om mensen hun belasting te regelen’ verteld De Man. Alhoewel het nog wil gebeuren dat mensen dat denken. Dan komen ze hier met al hun bonnetjes en zeggen ze: ‘Ga maar aan de slag!’ Maar dat is niet de bedoeling” Vertelt De Man lacherig. Het eerste wat de medewerkers van het IDO altijd aangeven is dan ook dat ze advies geven. ‘Ik ben geen belasting of toeslagen expert, inhoudelijk zeggen we niks.’ 

Erg druk is het niet bij het informatie punt, er is nog niemand langs gekomen. De Man verteld dat er wel vaak mensen langskomen. In deze bibliotheek zien ze ook dat het echt een probleem is. ‘Als jullie problemen hebben met de overheid kan je makkelijk je ouders om hulp vragen, maar dat geld niet voor iedereen, ‘veel van de mensen die moeite hebben met het online gedeelte van de overheid, zijn ook de mensen die geen contacten dichtbij hebben die ze kunnen helpen.’  

Het meest voorkomende probleem is: ‘Hoe regel je het nou?’ Vaak omdat mensen geen DigiD hebben ‘Of mensen die tien jaar geleden ooit een DigiD aangevraagd hebben en deze compleet zijn vergeten.’ Dit gebeurt sneller bij ouderen omdat zij vaak maar één keer per jaar of minder iets moeten regelen, en als je iets niet vaak doet vergeet je het. 

 

Informatiepunt is maandag tot zaterdag van 14:00 tot 17:00 geopend.

Over de auteur