In Vleuten kon je hardlopen in de vorm van een kerstboom terwijl je verkleed was in de kerstsfeer. De deelnemers liepen door een vinex-wijk en maakten genoeg rondjes om uiteindelijk een kerstboom te vormen. De route was ongeveer 5 km lang en werd door elke deelnemer geregistreerd in de Strava-app.
Het is koud en het regent voor de start van de ‘kerstboomroute’ die tientallen deelnemers over een paar minuten gaan rennen. Een aantal mensen strekken hun benen en hupsen wat op en neer. Steeds meer mensen verzamelen zich in een kring, terwijl iedereen zich aan het voorbereiden is op het startsein. Zonder verdere aankondiging klinkt vanuit rechts de verlossende zin: ‘we gaan van start!’ Iedereen drukt zijn Strava-app aan. Strava is een app die sportprestaties registreert. De route is dan ook niet aangegeven met borden, maar is uitgestippeld op de Strava-kaart. De groep begint te rennen. Peter Brom is één van de organisatoren, verkleed als kerstman neemt hij de groep op sleeptouw. Hij heeft kerstmuziek aan staan op zijn telefoon die goed te horen is zodra de groep voorbij komt rennen.
Twee kinderen, gekleed in een Olaf-trui (de sneeuwpop uit Frozen) en een peperkoek-onesie, slaan een rondje over. Langs de kant staan ze te wachten tot hun ouders weer voorbij komen, zodat ze het volgende rondje wel mee kunnen rennen. De groep is bij elkaar gebleven en wat opvalt is dat veel deelnemers tijdens het rennen met elkaar kletsen. Dit benadrukt dat recreatief hardlopen steeds meer een sociale activiteit is geworden. Het gaat niet alleen om de finish te bereiken, maar om met anderen in beweging te zijn en ervaringen te delen. In een artikel van Women’s Health (tijdschrift) van 23 december 2024 wordt zelfs gezegd dat het aantal deelnemers aan runclubs (groepen mensen die samen komen om een rondje te rennen en daarna vaak nog wat drinken) met 59% is toegenomen. ‘In een tijd waarin we ons veel online bevinden, is er behoefte aan real-life connecties. Runclubs lijken deze behoefte te vervullen,’ vertelt Sophie Nordenhed, oprichtster van de Sunday Run Club in Woman’s Health. Een trend die de organisatoren van dit hardloopevenement ook merken. ‘Als je met meerdere mensen loopt, trek je elkaar een beetje mee als het wat zwaarder gaat,’ zegt Brom. ‘In het weekend spreek ik met mijn vrouw af om samen te gaan hardlopen, want dan spreken we elkaar nog een keer’, vertelt Mischa Ros, één van de deelnemers.
De hardlooproute ‘Rondje Kerst’ wordt deze kerst voor de achtste keer georganiseerd. De routenaam blijkt lokaas voor mensen die dit evenement voor het eerst lopen. ‘We hadden ook een keer iemand die dacht dat we letterlijk hand in hand in de vorm van een kerstboom gingen lopen’, vertelt Brom. Het idee ontstond toen de organisatie op sociale media andere mensen in figuren zag rennen. Brom zegt: ‘We dachten, hoe leuk en gek is het om in de vorm van een kerstboom te gaan lopen.’
‘Ja, we zien een toename in vergelijking met vorig jaar’, vertelt Brom. Dit is een trend die in het hardlopen algemeen te zien is. ‘Startnummers zijn in een mum van tijd uitverkocht’, citeert de NOS. Neem als voorbeeld de 17.000 startbewijzen voor de marathon van Rotterdam, de startnummers waren binnen een recordtijd van tweeënhalf uur uitverkocht, terwijl de marathon vorig jaar nog 7 dagen nodig had om alle startnummers te verkopen. Uit een artikel van de NOS blijkt dat vooral onder twintigers en dertigers hardlopen ontzettend populair is geworden, sociale media speelt hierbij een grote rol. Dit geldt ook voor ‘Rondje Kerst’, ‘we zijn flink zichtbaar op de socials’, vertelt Brom.
Na meerdere rondjes en diverse afslagen om de ‘kerstboomroute’ compleet te maken, komen de deelnemers steeds dichter bij de finish. De één haalt de anderen met veel snelheid in, terwijl de ander wat meer moeite heeft om het tempo vol te houden. Het geluid van gejuich en applaus wordt steeds luider. Bij de finish wordt er een groepsfoto gemaakt om de prestatie vast te leggen, uiteraard bij een kerstboom. In een kring worden alle telefoons bij elkaar gehouden, terwijl de Strava-app het bewijs levert: de vorm van een kerstboom is duidelijk zichtbaar in de hardlooproute, missie geslaagd! De Glühwein en chocolademelk staan klaar en er wordt nagepraat over de route.