Leidsche Rijn

Selecteer Pagina

Achtstegroepers en ouders ontdekken toekomstgericht onderwijs tijdens open dag VOLT! in Vleuten

Achtstegroepers en ouders ontdekken toekomstgericht onderwijs tijdens open dag VOLT! in Vleuten
De spannende tijd voor achtstegroepers en ouders is weer aangebroken: het uitkiezen van een middelbare school. Afgelopen vrijdag, 17 januari, opende middelbare school VOLT! in Vleuten haar deuren om haar onderwijsconcept te presenteren. De school richt zich op praktijkgericht leren en toekomstgerichte vaardigheden tijdens haar lessen. Het motto: Leren door te doen! In een tijd waarin de basisvaardigheden van leerlingen vaak ter discussie staan, kun je je afvragen hoe VOLT! deze uitdagingen combineert met een alternatieve lesmethode.

Het is bijna 16:00 uur als, bij binnenkomst in het moderne gebouw, de achtstegroepers en ouders hartelijk begroet worden door de schoolleiding van VOLT!. In de ontvangsthal staan medewerkers klaar met plattegronden en flyers. Door het hele gebouw zijn verschillende activiteiten georganiseerd voor de jonge bezoekers. Zo gaat het er bij wiskunde speels aan toe: de leerlingen berekenen hoeveel minuten ze moeten fietsen om een net gekregen chocolaatje te verbranden en moeten vervolgens ook echt een stukje fietsen op een fitnessfiets. Wiskundedocent Faris Bentoumi legt enthousiast uit dat dit ook echt is hoe zijn lessen eruitzien. “We maken de lesstof beeldend en actief, maar houden ons natuurlijk gewoon aan de richtlijnen. Zo krijgen de leerlingen alles mee, maar dan net op een andere manier, zodat het ze meer aanspreekt,” vertelt meneer Bentoumi.

Even verderop in het gebouw vind je de Nederlands-lokalen. Ook daar merkt docente Koelthoem dat haar leerlingen gemotiveerder zijn. “Voorheen werkte ik op een andere school; daar werkten we echt alleen maar uit boeken en kozen wij als docent wat de leerlingen moesten doen. Ik merk dat de motivatie hier hoger ligt, omdat ik ze de vrijheid kan bieden zelf te kiezen. Ze mogen hier zelf invulling geven aan hun opdrachten en bepalen wat voor boeken ze lezen.” Maar werkt zoveel vrijheid niet averechts? Volgens Koelthoem niet. “Ik denk juist dat je leerlingen daarmee stimuleert, wat uiteindelijk leidt tot betere resultaten.”

VOLT! werkt met een expeditieconcept: leerlingen werken in projectvorm aan maatschappelijke vraagstukken, waarbij ze samenwerken, hun eigen keuzes maken en leren door middel van praktijkgerichte opdrachten. Dit werd ook getoond op de tweede etage van het schoolgebouw, waar brugklassers aanwezig waren om hun ervaringen te delen. Een van de leerlingen vertelt dat ze het heel leuk vindt en dat het meerdere vakken combineert. Zo laat ze een plattegrond zien die ze heeft gemaakt: een deel aardrijkskunde, omdat het te maken heeft met topografie, en een deel wiskunde, omdat je ook ruimtelijk inzicht nodig hebt. Er worden in de ruimte meerdere projecten tentoongesteld, en de achtstegroepers aanschouwen al het werk met grote ogen. Ook krijgen ze de kans om zelf iets van de expeditie te ervaren door middel van het maken van een knutselwerkje.

Een groepje ouders staat naar hun achtstegroepers te kijken die in gesprek zijn met de brugklassers van VOLT!. Eén ouder zegt: “Als ik dit soort lessen had gehad, had ik het geweldig gevonden.” Maar in hoeverre zou dit uw schoolresultaten bevorderd hebben? De moeder denkt even na en zegt: “Ik denk dat plezier het belangrijkste is. Als de leerlingen het leuk vinden, volgen de resultaten vanzelf.” De vader vult lachend aan: “Ja, maar plezier mag niet te veel afleiden!”

Naast de activiteiten vinden er ook presentaties plaats in de lokalen van de bovenste verdieping. Tijdens een informatiepresentatie vraagt een ouder zich af of er wel genoeg tijd is voor huiswerk, gezien de nadruk op praktijkgerichte opdrachten en vrijheid. De docent antwoordt kalm: “Dat is inderdaad een belangrijke vraag. We werken hier met een systeem van eigen verantwoordelijkheid. In principe heeft de leerling genoeg tijd voor zijn huiswerk. Het is alleen de vraag of die dit ook op school doet.” De ouder lijkt tevreden met het antwoord, maar de vraag werpt wel licht op de uitdagingen die het concept met zich meebrengt.

De directeur van VOLT!, Sebastian Blanck, die bij de presentaties aanwezig was, erkent de uitdagingen waarmee het onderwijs te maken heeft. “Het klopt dat basisvaardigheden zoals taal en rekenen een landelijk punt van zorg zijn,” legt hij uit. “Maar wat wij zien, is dat gemotiveerde leerlingen die plezier hebben uiteindelijk beter leren. Ons doel is niet alleen om hen kennis mee te geven, maar ook om hun zelfvertrouwen en inzicht in hun eigen talenten te versterken,” aldus Blanck.

Hoewel VOLT! niet doelgericht bezig is met het aanpakken van landelijke onderwijsproblemen, zoals het achteruitgaan van de basisvaardigheden, toont de open dag ouders en kinderen waar de school wel voor staat. De focus ligt op plezier en persoonlijke groei, waardoor de motivatie stijgt. Op deze manier hoopt VOLT! een blijvende indruk achter te laten bij haar bezoekers.

Over de auteur