Basisschoolkinderen in Leidsche Rijn vinden school niet allemaal even leuk. Afgelopen jaren is het aantal kinderen tussen de 10 en 12 jaar dat met plezier naar school gaat afgenomen.
Uit het onderzoek Jeugd Monitor blijkt dat in 2023 59% van de kinderen uit groep 7 en 8 in Leidsche Rijn graag naar school gaat. Dit is het laagste berekende percentage sinds 2010. Afgelopen jaren is dit percentage blijvend afgenomen. Dit is iets zorgelijks. Ook zijn de cijfers in Leidsche Rijn lager dan in andere delen van Utrecht. In de binnenstad van Utrecht gaan 64% van de kinderen uit groep 7 en 8 graag naar school. In Utrecht-Zuid is dit zelfs 70%.
Verklaring
Volgens Steffie Termaat, intern begeleider, zijn er verschillende redenen waarom kinderen het leuk vinden om naar school te gaan. ‘Pedagogische vaardigheden van leerkracht zijn erg belangrijk, juffen en meesters moeten niet alleen kennis kunnen overbrengen, maar ook echt snappen hoe je met kinderen om moet gaan. Dit zorgt voor een veilige sfeer in de klas waarin kinderen zichzelf kunnen zijn en er geen sprake is van pesten en buitensluiten. Ook helpt het leerlingen om succes ervaringen op te doen, zodat ze positieve herinneringen eraan overhouden.’
Niet alleen in Leidsche Rijn vindt dit proces plaats, ook in andere plekken in Nederland gaan kinderen steeds met minder plezier naar school. Volgens Termaat heeft de leeftijd van kinderen hier niets mee te maken. ‘Het is een probleem dat kinderen minder graag naar school gaan. Door het personeelstekort zijn er veel wisselingen in leerkrachten en kunnen scholen niet altijd meer de kwaliteit van het personeel waarborgen.’
Heleen de Mol geeft les in groep 7, ze heeft ervaring met kinderen die niet graag naar school gaan. ‘Ik merk bij een aantal kinderen dat ze niet lekker in hun vel zitten, er zullen ook kinderen zijn waarbij dit minder zichtbaar is voor mij.’ Zelf denkt ze dat de prepuberteit hier een oorzaak van kan zijn. ‘De prepuberteit brengt veranderingen met zich mee. Ook speelt sociale media steeds een grotere rol bij de leerlingen van groep 7. Dit zorgt ervoor dat kinderen steeds vaker online gepest en buitengesloten worden. Dit verschilt wel erg per groep, niet in iedere klas gebeurt dit.’
Oplossing
Volgens Steffie Termaat zou het kunnen helpen om meer aandacht te besteden aan het trainen van leerkrachten en het creëren van een goede zorgstructuur. ‘Leerkrachten zouden beter weten hoe ze kinderen een veilig gevoel kunnen geven, waardoor de kinderen het fijner zullen vinden om naar school te gaan.’
‘Als een kind het niet leuk vindt is het belangrijk om te achterhalen waar dit op gebaseerd is. Dit kan door een op een gesprekken te voeren. Zo kom je erachter of het aan de groep of misschien wel de juf ligt. Hierna kan je verdere stappen ondernemen.’ Vertelt Heleen de Mol.
Zelf probeert ze als juf om een positieve sfeer in de klas te krijgen. Dit doet ze door ieder kind zo veel mogelijk aandacht te geven en met een lach voor de klas te staan. Ook geeft ze de kinderen complimentjes om ze zo comfortabeler te maken. Ze is bewust bezig om het de leerlingen fijn te maken. ‘Dit is wel een uitdaging en het kost ook wel meer energie maar ik ben blij als ik er verandering in kan brengen.’ Als een kind het niet leuk vindt is het belangrijk om te achterhalen waar dit op gebaseerd is. Dit kan door een op een gesprekken te voeren. Zo kom je erachter of het aan de groep of misschien wel de juf ligt. Hierna kan je verdere stappen ondernemen.