De bewoners van de Lagebiezen in IJsselstein ervaren steeds meer parkeerproblemen sinds de gemeente de blauwe zone heeft opgeheven. Langparkeerders bezetten de parkeerplaatsen, waardoor bewoners vaak geen plek meer vinden. In een brief aan de gemeenteraad vragen zij om betaald parkeren.
Het probleem
Bewoners van de Lagebiezen 7 tot en met 21 in IJsselstein hebben zich zorgen geuit over de parkeersituatie in hun buurt. In een brief aan de gemeenteraad van IJsselstein stellen zij dat de parkeerdruk in hun straat de afgelopen maanden aanzienlijk is toegenomen. Dit komt na het besluit van de raad in oktober 2022 om de blauwe schijfzone in de wijk op te heffen, zonder hen daarbij te betrekken. Een blauwe zone is een parkeergebied waar je alleen voor een beperkte tijd mag parkeren met een parkeerschijf.
De bewoners stellen dat dit besluit heeft geleid tot een aanzienlijke stijging van het aantal geparkeerde auto’s, vooral door medewerkers uit de binnenstad en ondernemers, die de parkeerplekken in de buurt gebruiken. “Zodra ik mijn huis verlaat, is de kans groot dat ik bij terugkomst mijn auto helemaal 100 meter van huis moet parkeren”, zegt bewoner Gert van Rheenen. “Langparkeerders bezetten het parkeerterrein de hele dag, waardoor wij als bewoners vaak geen plek meer hebben”. Om dit te bewijzen hebben bewoners zelf onderzoek gedaan. Uit het onderzoek bleek dat langparkeerders 60 procent van de parkeerplekken bezetten. Deze groep arriveert meestal rond 9.00 uur en blijft tot ongeveer 18.00 uur en slechts 5 procent wordt door de bewoners van Lagebiezen bezet. De waarnemingen zijn gedurende vijf dagen op drie bepaalde tijdstip uitgevoerd.
Een ander probleem is het parkeerverbod op de Bisschopshof, waardoor auto’s van bewoners naar het parkeerterrein aan de Lagebiezen verhuizen. Daarnaast maken ook bewoners van antikraakwoningen gebruik van de parkeerplaatsen, wat de druk verder verhoogt. De bewoners stellen dat de oorspronkelijke parkeernorm van 1,5 parkeerplaats per woning niet langer wordt gehaald.
Wat willen de bewoners bereiken?
De bewoners vragen de gemeenteraad nu om actie te ondernemen en het parkeerterrein opnieuw aan te wijzen als een betaald parkeerzone. Dit voorstel zou moeten helpen de overlast te verminderen door langdurig parkeren door niet-bewoners te ontmoedigen en de beschikbaarheid van parkeerplaatsen voor bewoners te vergroten. Ook stellen zij voor om een bewonersvergunningensysteem in te voeren, zodat de impact op bewoners minimaal blijft.
Politieke partijen begrijpen de zorgen
GroenLinks
De politieke partij GroenLinks heeft begrip voor de zorgen van de bewoners. “Alle omliggende gebieden hebben betaald parkeren, behalve hier. Dus dat vonden wij ook gek”, zegt GroenLinks fractievoorzitter Sanne de Bruijne. Daarom heeft haar partij aan het college gevraagd waarom dit zo is. Het college gaf aan dat dit door omstandigheden zo is gelopen en dat het geen bewuste keuze was. Voorheen was er betaald parkeren omdat hier een school zat met een “kiss en ride” voor die specifieke school. De school is nu verhuisd waardoor die functie niet meer nodig is waardoor ook het betaald parkeren is opgeheven. Maar echter bleek dat het college het niet heeft onderzocht wat de effecten daarbij zijn. Haar partij heeft het college ook gevraagd welke mogelijkheden er zijn om gereguleerd parkeren in te voeren. Het college gaf toe dat dit een juridische procedure van drie tot zes maanden is en dat er ook rekening moet worden gehouden met de kosten van de parkeerpalen.
PvdA
Ook de partij PvdA heeft een standpunt hierover. Volgens Robin van den Berg, commissielid voor de PvdA, is de situatie niet alleen vervelend voor de inwoners, maar ook oneerlijk. Het parkeerterrein ligt relatief dicht bij het centrum van IJsselstein, terwijl in straten die verder van het centrum liggen wél betaald moet worden voor parkeren. Hierdoor krijgen mensen de mogelijkheid om hier gratis te parkeren.
Daarnaast vinden de partijen dat dit in strijd is met de unaniem aangenomen Nota van Uitgangspunten, zoals vastgesteld op 11 mei 2023. “De parkeerplaats aan de zuidzijde, die momenteel gebruikt wordt om de fysiotherapiepraktijk inclusief woonfunctie te ontsluiten en dient als parkeergelegenheid voor de woningen direct tegenover het parkeerhof, blijft behouden. Hier zullen circa tien parkeerplaatsen gerealiseerd worden. Aangezien het plangebied naast een gereguleerd parkeergebied ligt, is het noodzakelijk om hier parkeerregulering in te voeren.”
Gemeente aarzelt over maatregelingen
Tijdens de raadscommissievergadering werd ook de vraag gesteld waar bewoners moeten parkeren. Volgens het college zou dat op eigen terrein moeten gebeuren, maar juridisch gezien is het nog onduidelijk wat de mogelijkheden zijn. Daarnaast aarzelt het college om nu maatregelen te nemen, omdat de parkeerplaatsen mogelijk verdwijnen door toekomstige bouwplannen. Deze parkeerplaatsen maakten deel uit van herontwikkelingen van het gebied achter de parkeerplaats. Het is echter ook bekend bij het college dat de ontwikkeling van het terrein waarschijnlijk pas na 2027 zal plaatsvinden. “Ik wil bewoners geen worst voorhouden”, zegt wethouder Peter Bekker. “Als we nu een betaald parkeerbeleid invoeren en het over een jaar weer moeten intrekken, geeft dat alleen maar valse hoop.”
Toekomst
Wat er nu met de parkeerproblemen van de bewoners gaat gebeuren, is nog onduidelijk. Het college gaat eerst juridisch uitzoeken of bewoners op hun eigen terrein moeten parkeren of op de Lagebiezen. Daarnaast speelt het herontwikkelingsplan van dat gebied een grote rol. Uiteindelijk hangt de beslissing af van de politieke meerderheid en de vraag of partijen het probleem belangrijk genoeg vinden om aan te pakken.