NIEUWEGEIN – Het Houtens kamerkoor Rondo voert met Pasen de Johannes Passion van Bach uit: een intens en meeslepend muziekstuk over de laatste dagen van Jezus. Op 18 april brengt het koor het werk ten gehore in de Nicolaaskerk in Nieuwegein. Voor de koorleden is het meer dan een muzikale prestatie – het is een moment van bezinning. Ellen Bouwma is voorzitter van het koor en zingt ook mee tijdens de uitvoering in Nieuwegein.
‘Ik vind het koor zo leuk, daarom zit ik er al erg lang bij. Wij zijn een klassiek kamerkoor, dus we zingen ook alleen klassiek muziek. Ik kom zelf uit Houten, dus is een Houtens kamerkoor voor mij heel erg praktisch. Ons koor is echt een gemeenschapje. We hebben veel loyale mensen en eigenlijk gaat er nooit iemand bij ons weg, tenzij die gaat verhuizen. Ik ben er zelf ook even tussenuit geweest, maar uiteindelijk ben ik toch teruggekomen. Ze zijn voor mij een belangrijke groep mensen, omdat ik me erg prettig bij ze voel.
Ik ben van origine protestants opgevoed door mijn ouders, dus dat betekende altijd naar de kerk, de Bijbel lezen, enzovoorts. Ik heb daar een degelijk leven en een degelijke opleiding in gehad. Wanneer je dan wat ouder wordt, wordt dat wat minder belangrijk en dan ga je zelfs als het ware “onkerkelijken”. Maar het belang van die Christelijke feestdagen, zoals Kerst, Pasen of Pinksteren, dat blijft op de een of andere manier. Ik zit dan niet meer in de kerk met die feestdagen, maar ik vind het wel mooi om er even bij stil te staan. De Johannes Passion zingen brengt me iedere keer weer heel dicht bij Pasen.
De Johannes Passion is een gezongen evangelie. Er zijn vier evangeliën – Mattheüs, Marcus, Lucas en Johannes – die het verhaal van Jezus’ geboorte, sterven en wederopstanding hebben opgeschreven. De Johannes Passion beschrijft voornamelijk de laatste dagen van Jezus. Bach heeft dat verhaal op een prachtige manier op muziek gezet, waarbij je echt alle elementen van die laatste periode kunt voelen. Ik vind de muziek van Bach sowieso prachtig. Het verhaal van Jezus heeft natuurlijk een afschuwelijke wending, omdat hij wordt verraden en gekruisigd. Bach heeft die wending zó mooi op muziek gezet, waardoor ik het heel erg ontroerend vindt klinken.
De Mattheüs Passion is gebaseerd op het evangelie van Mattheüs. Het grootste verschil tussen de Mattheüs en de Johannes is de lengte. De Mattheüs Passion duurt veel en veel langer dan de Johannes Passion – namelijk ongeveer drieënhalf uur. De Johannes is zo’n twee uur korter. De Mattheüs Passion is ook echt prachtig, maar die moet je met twee koren en twee orkesten uitvoeren- en met zoveel zijn wij net niet. Dat is natuurlijk een enorme organisatie om te regelen. Dus als je met een wat kleiner koor bent, kies je eerder voor de Johannes Passion.
De Mattheüs heb ik nog nooit gezongen, alleen heel vaak beluisterd. Als ik een keuze moest maken, zou ik nu gaan voor de Johannes. Dit komt omdat ik op dit moment nog helemaal in de sferen van het Johannes Passion zit voor onze grote uitvoering met Pasen. Ook vind ik de Johannes echt prachtig. Mijn eerste liefde daarentegen is wel echt de Mattheüs Passion, omdat die toch veel meer emotie met zich meebrengt.’