Nieuwegein-IJsselstein

Nieuwegein negeert kabinetsbesluit: Asielzoekerscentra gaan door zonder financiële bonus

Vergaderingen worden hier gevoerd in deze zaal

De bouw van de nieuwe asielzoekerscentra aan de Celciusbaan 8 in Nieuwegaan is nog steeds in volle gang. Deze is van start gegaan sinds de komst van de spreidingswet van Kabinet-Rutte III. Desalniettemin wil het komende kabinet met weinig enthousiasme deze wet doorzetten. Wat zijn de mogelijke gevolgen van een eventuele intrekking van de spreidingswet zoals dat nu beschreven staat in het Hoofdlijnenakkoord?

Nieuwegein gaat zelfstandig door

De gemeenteraad van Nieuwegein heeft 5 september een vergadering gehad over de nieuwe asielzoekerscentra in een leegstaand kantoorpand aan de Celciusbaan. Ze zijn hier dus nog in volle gang mee bezig. Het nieuwe kabinet wil het plan nietig maken door de geldkraan dicht te doen en de financiële bonus voor het plaatsen van centra in te trekken. Een van de aanwezige leden van de vergadering, Valga Lamur (D66), heeft een verklaring afgelegd over de doorzetting van de bouw. Hierin vermeent ze dat ongeacht wat het kabinet besluit de bouw gewoon onverminderd doorgaat. Ze zijn standvastig in hun besluit en in december is het al mogelijk om nieuwe asielzoekers op te vangen. De gemeente van Nieuwegein is ook vastberaden dat dit doorgaat, ‘Gelukkig hebben wij een progressieve coalitie, die al voor de spreidingswet zich openstelde om de vluchtelingen op te vangen.’ Geciteerd uit een interview met Valga Lamur. De gemeenteraad is dus voor de oude coalitie en er kan met zekerheid gezegd worden dat Nieuwegein nog steeds vluchtelingen zal opvangen.