Nieuwegein-IJsselstein

Staatssecretaris in Nieuwegein om mensen in het zonnetje te zetten: iedereen doet ertoe

NIEUWEGEIN – Tijdens de drukke openingsconferentie gisteren in het NBC Congrescentrum van Nieuwegein leek het thema van de landelijke Week van de Eenzaamheid even ver weg. Toch was ‘alleen voelen’ de reden waarvoor de feestelijke aftrap werd gegeven. Staatssecretaris Langdurige en Maatschappelijke Zorg Vicky Maeijer (PVV) was erbij. Ze wil zich sterk maken voor de eenzamen in het land en in Nieuwegein, want eenzaamheid is een probleem dat niet op zichzelf staat. En waar veel mensen last van hebben.

Nieuwegein kent veel ‘ernstig eenzame mensen’. In Plettenburg en Merwestein bijvoorbeeld, voelen meer dan 21% van de volwassenen zich heel erg eenzaam. Ook in de wijken Burgen, Driften Noord, het stadscentrum en Schansen ligt dat percentage hoog. Het landelijk gemiddelde is 14,4%. Vreeswijk en Het Klooster liggen daar weer onder. Dit blijkt uit cijfers van het RIVM, die een buurtatlas samenstelde: Ernstige eenzaamheid | Buurtatlas (vzinfo.nl)

Staatssecretaris Maeijer vindt dat de overheid naast financiële hulp een aanjagende rol moet hebben bij de aanpak van eenzaamheid. Ze wil dat lokale initiatieven, zoals samen sjoelen en samen wandelen, meer aandacht krijgen.  ‘Mijn functie hier is de mensen in het zonnetje zetten en ze bedanken voor het mooie werk dat ze doen.’

De lokale eenzaamheidsaanpak werd gisteren in zogenaamde ‘wethoudersessies’ gedeeld, zodat gemeenten van elkaar kunnen leren. De bedoeling was om mensen te verbinden door activiteiten -op allerlei gebieden- te organiseren en ervaringen te delen. Bijvoorbeeld door mensen te stimuleren tot samen sporten, samen activiteiten doen, of vrijwilligerswerk.

De Week tegen Eenzaamheid wordt georganiseerd door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, loopt van 26 september tot 2 oktober en roept mensen op om iets te doen aan het bestrijden van eenzaamheid. Honderden activiteiten staan deze week op het programma om mensen bewust te maken dat er iets te doen valt aan dat nare gevoel dat je er niet toe doet.

Ook de gemeente Nieuwegein stimuleert mensen die zich eenzaam voelen of kampen met andere negatieve gevoelens om met iemand te gaan praten. Is het niet met een bekende, dan wel met de huisarts of met Geynwijs, de lokale ondersteuning op zorggebied.

In het congrescentrum was het nog even feest. Naast de speech van de staatssecretaris en de deelsessies, was afsluitend een concert van het orkest Kamerata Zuid. Samen met Andrew Greenwood zorgden zij ervoor dat het publiek in beweging kwam.

Tekst en foto: William Meijwaard

William Meijwaard

Ik ben geboren in 2005 en woon in Huizen. Mijn doel is om voetbalverslaggever te worden, maar ik ben ook erg geïnteresseerd in politiek en misdaad. Wat dat betreft zie ik wel wat de toekomst brengt.