Op weg naar spiritualiteit, maar ondertussen wel geld moeten betalen voor deze reis. De Zielsgelukkig beurs, die door heel Nederland trekt en twee keer per jaar in het Fletcher Hotel in Nieuwegein plaatsvindt, biedt een laagdrempelige bijeenkomst waar mensen spirituele ervaringen en producten kunnen kopen en verkopen. Afgelopen zondag, 27 oktober, was het weer zover: de Zielsgelukkig beurs verwelkomde bezoekers met een gratis entree en een open uitnodiging voor iedereen die geïnteresseerd is in spiritualiteit.
Bij binnenkomst in het Fletcher Hotel werden bezoekers meteen begroet door een aantal stands en een tafel waar de vrouwen van de organisatie aanwezig zijn. De beurs lijkt een ruimte te zijn voor verbinding, kennis en het delen van spirituele inzichten. Maar rijst de vraag: is deze beurs niet simpelweg een commerciële onderneming? Verrijkt het de spiritualiteit van de bezoekers echt, of is het slechts een facade die de echte zoektocht naar geluk verhult? De organisatie vindt dat dit echter niet klopt. Er kan namelijk ook realistisch naar spiritualiteit gekeken worden. ‘Wij geloven dat alles energie is, wat betekent dat alles wat je geeft, ook weer op de een of andere manier naar je terugkomt. Als je naar de bakker gaat, zeg je toch ook niet: “Ik wil een brood en neem het gratis mee”’, volgens Dorine, medeorganisator Zielsgelukkig.
Er zijn verschillende activiteiten te doen op deze beurs. Bezoekers kunnen bij mediums een consult boeken, waarbij hen alles wordt verteld over hun aura en chakra. Er zitten veel verschillende mediums in de zaal, van handlezers tot ooglezers en engelenkaarten. Daarnaast is het mogelijk om stenen en mineralen aan te schaffen, die kunnen helpen bij het verhelderen van een ruimte. Gedurende de dag zijn er ook diverse gratis activiteiten waaraan bezoekers kunnen deelnemen. Mooie souvenirs ontbreken hier eveneens niet.
Niets blijkt gratis te zijn bij de particuliere stands en in dat opzicht lijkt Zielsgelukkig toch een verdienmodel te zijn. Maar gaat het hier alleen om geld? De mensen die zichzelf presenteren, doen dat vaak voor minder financiële opbrengsten. ‘De consultprijzen zijn in verhouding tot hun uurtarief in de praktijk veel hoger dan de prijzen die ze op een beurs vragen. Een beurs dient namelijk vooral als reclame voor onszelf en vergroot onze bekendheid’, zegt Sylvia, tevens ook medeorganisator. Niet alles op deze beurs is gratis. Ook de locatie profiteert hiervan: ‘Horeca moet goed vertegenwoordigd zijn; het moet uitnodigend zijn. Mensen moeten de mogelijkheid hebben om comfortabel te kunnen zitten.’, aldus Dorine.
Dit alles betekent natuurlijk niet dat Zielsgelukkig een puur commerciële beurs is. De organisatoren combineren dit werk met een andere baan. Ze verdienen er wel iets aan, maar het is niet genoeg om hun hypotheken van te betalen. ‘Anders zouden we vrijwilligerswerk doen, en dat is niet de bedoeling. Het is echter ook niet onze belangrijkste inkomstenbron’, zeggen Dorine en Sylvia.
Het idee om de beurs in een hotel te laten plaatsvinden, is ook goed doordacht. Wanneer zo’n evenement in een hotel wordt georganiseerd, raken hotelgasten vaak nieuwsgierig en overwegen ze misschien om de beurst bij te wonen. Dit leidt er natuurlijk toe dat er aanzienlijk meer wordt aangeschaft.
Gelukkig is het doel van deze beurs oprecht en draait het idee echt om het verbinden van mensen op zo’n dag. Sylvia merkt op: ‘Vanmorgen zijn we begonnen met een liedje van Miss Montreal, getiteld “Door de wind”. Dit nummer symboliseert de verbinding tussen ons’ Ook was er een woonbioloog aanwezig, Erik Leemkuil, die bevestigde dat er niet altijd een groot verdienmodel achter zo’n beurs zit: ‘Ik verkoop nooit iets op zo’n beurs, maar ik heb de leukste gesprekken.’
De samenkomst van mensen en de oprechtheid van de organisatoren zorgen ervoor dat het een complex vraagstuk blijft of de beurs volledig oprecht is of toch ook een commercieel aspect heeft. Geld speelt in ieder geval altijd een rol.