NIEUWEGEIN – Online winkelen is populairder dan ooit, maar de impact op het milieu groeit mee. Meer CO2-uitstoot, retourzendingen en afval vragen om duurzamere keuzes. Kringloopwinkel Nieuwe Vorm in Nieuwegein laat zien hoe het anders kan.
Het doen van online aankopen wordt steeds populairder. Door de jaren heen is het aantal online aankopen gestegen, maar sinds de coronapandemie worden de cijfers alleen maar hoger. Volgens het CBS, in 2024 heeft 81% van de bevolking in de eerste helft van het jaar iets online gekocht. Dat is het hoogst van het afgelopen decennium! Het scala loopt van online abonnementen tot maaltijden. Kleding werd het meest verkocht: schoenen, jassen, tassen, sportkleren enzovoort. (Ruim 8 op de 10 mensen deden online aankopen, 2024) Tegenwoordig is het voor iedereen toegankelijk om online te winkelen, dan om fysiek naar de winkel te gaan. In plaats van dat je in de winkel kleding gaat uitzoeken, kan je dat lekker vanuit je bed doen. Je hoeft niet in de paskamers je kleding steeds aan en uit te doen en daarna nog in een lange rij bij de kassa te staan. Dus natuurlijk kiezen steeds meer mensen voor online winkelen, maar is dat de juiste keuze?
Als je online gaat winkelen, moet je voor de bezorgkosten betalen, dus je betaalt eigenlijk meer. Je veroorzaakt ook veel meer CO2-uitstoot, omdat de bezorgers de extra stap moeten nemen om je artikel naar je huis toe te brengen. Verder bestaat de kans dat je aankoop beschadigt raakt of gestolen wordt tijdens het vervoerproces, dus je raakt je geld kwijt. Tenslotte is de kans aanzienlijk groter dat een artikel wordt teruggestuurd wanneer het online gekocht is, vergeleken met een aankoop in een fysieke winkel. Dit komt omdat de kopers vaak andere verwachtingen van hun aankoop hebben. Terugsturen veroorzaakt veel meer vervuiling en je aankoop wordt meestal niet weer verkocht, zoals verwacht. Het is makkelijker en goedkoper voor grote bedrijven om het artikel weg te gooien, dan te controleren en weer te verkopen. Online aankopen is absoluut niet duurzaam, en daar komt steeds meer aandacht voor. Maar in hoe verre lossen de oplossingen het probleem echt op?
Steeds meer mensen brengen hun gebruikte, ongewenste of oude spullen naar de kringloopwinkels. Dat is de ‘groenere’ keuze dan terugsturen of weggooien. Maar waarom is dat juist beter? Hoe wordt het hele proces uitgevoerd? En wat mag je eigenlijk doneren?
Kringloopwinkel Nieuwe Vorm laat het allemaal zien. We worden meegebracht naar het proces met Edwin Koene, de operationeel manager van de winkel en Evelien, de teamleider. Door samen te werken met andere kringloopwinkels en bedrijven zorgen ze ervoor dat er minder vervuiling in Nieuwegein ontstaat. Verder vertellen ze wat de bewoners met hun ongewenste spullen kunnen doen, als ze niet ingenomen kunnen worden.
Beluister hieronder de reportage.