Nieuwegein-IJsselstein

Nieuwegeinse jongeren pitchen hun ideeën op de jaarlijkse ideeënmarkt.

Foto: Joshua Fronza

NIEUWEGEIN – Op de avond van 17 september vond in het stadhuis van Nieuwegein de jaarlijkse ideeënmarkt plaats, waar Nieuwegeinse jongeren de kans kregen om hun visie te presenteren aan de raadsleden.

Het was de tweede editie van de Nieuwegeinse ideeënmarkt. Tijdens deze avond pitchten jongeren hun ideeën over hoe Nieuwegein mooier, leuker of levendiger kan worden. Is het idee realistisch en weten zij de raadsleden enthousiast te krijgen? Dan kunnen zij het plan daadwerkelijk realiseren.

Nikki, ambassadeur bij de Kinderambassadeurs Nieuwegein, was een van de jongeren die haar idee presenteerden. Vanuit haar rol bij de Kinderambassadeurs merkte ze dat veel leeftijdsgenoten kampen met eenzaamheid, en zo bedacht ze de hobbymarkt. Op de hobbymarkt wordt een breed scala aan activiteiten voor de jeugd aangeboden. Denk aan voetballen, tennissen, gamen en nog veel meer. Op die manier brengt de markt kinderen met dezelfde interesses samen. ‘Je moet het zien als een feestdag voor kinderen’, aldus Nikki.

De presentator van de markt, Martin Koot, kijkt terug op een geslaagde avond. Volgens hem is de gemeenteraad vaak abstract en ver weg voor jongeren: ‘Het idee is om kinderen en de gemeenteraad dichter bij elkaar te brengen.’

Joshua Fronza

Joshua Fronza, Arnhem (2003). Ik ben student journalistiek voor SvJ- Media. Na mijn opleiding media & communicatie succesvol te hebben afgerond en de leerzame stages die ik heb mogen lopen bij; Brightvibes en De Nieuws BV (Radio 1, BNNVARA). Is mijn drang om verder te ontwikkelen groot. Ik verdiep mij graag in diverse onderwerpen; politiek, misdaad en sport. Ik probeer dat ten alle tijden op een integere en goede manier te doen. Als journalist draag je een grote verantwoordelijkheid en in een tijd van grote verschillen zijn journalisten belangrijk. Daarom wil ik ten alle tijden mensen dichter bij elkaar brengen in plaats van verder uit elkaar duwen. Door het maken van eerlijke en goed doordachte verhalen wil ik daaraan bijdragen.