Nieuwegein-IJsselstein

‘Vergeten natuurparel’ bedreigd door uitbreiding tramremise

NIEUWEGEIN – Het Oerbos, aan de Remiseweg wordt bedreigd door een mogelijke uitbreiding van de tramremise. Dit vertelt Henk van der Honing, vrijwilliger bij Samen Duurzaam Nieuwegein.

De tramremise, waar de Utrechtse trams gestald worden, aan het Amsterdam-Rijnkanaal is eind 2019 gebouwd met de intentie om uitgebreid te kunnen worden. Momenteel staan er vier tramtracés in onderzoek bij de provincie Utrecht, waarvan in drie van de vier gevallen er niet veel meer over blijft van het Oerbos. Wat volgens de gemeente Nieuwegein van hoge ecologische waarde is. ‘Wij hebben er heel veel belang bij, dat het nu ook bekend wordt’, aldus Henk van der Honing over het onder de aandacht brengen van de ‘heftige bedreiging’ en het belang van het natuurgebied onder de Nieuwegeiners. De druk staat erop. De beslissingen over of de tramtracés worden aangelegd of niet, worden dit- of volgend jaar gemaakt.

Vrijwilligers, waaronder Henk, organiseren en begeleiden informatieve wandelingen door Nieuwegein. Met als doel de inwoners van Nieuwegein bewust te maken van de unieke omgeving waarin zij zich bevinden. Onder dit initiatief van Ann Van bij de Fortwachter, is er de hele maand september elke vrijdag een wandeltocht georganiseerd door de schemer, voor- en door de Nieuwegeiner.

Pablo de Gooijer

Persoonlijke inspirerende verhalen vertellen is waar ik naar streef. Als journalist voel ik een plicht om oprechte verhalen boven tafel te halen. Met als doel mijn lezer te inspireren. Ik interesseer mij in geschiedenis, milieu & natuur. Mijn doel is om uiteindelijk informatieve documentaires te maken op 1 van deze interessegebieden.