Nieuwegein-IJsselstein

Buddy to Buddy leert hoe je een goede vriend kunt zijn

NIEUWEGEIN – Afgelopen woensdag werd voor de tweede keer ooit door het lokale Buddy to Buddy programma uitgelegd hoe je voor een ander een buddy kan zijn. De aanwezige, benieuwde mensen konden vragen over het ‘buddy-worden-proces’ bij Stichting Balans stellen. Verhalen uit de vorige ronde van de buddies werden ook gedeeld. Wie mee wil doen, start het matchingsproces.

Bij het Buddy to Buddy programma doorlopen mensen een traject van vier maanden met diners, feestjes en sportactiviteiten. Het is bedoeld om eenzaamheid onder nieuwkomers tegen te gaan en de saamhorigheid tussen de bewoners van de stad te versterken. Nieuwkomers zijn mensen die nog niet lang in Nederland wonen en zich daardoor eenzaam kunnen voelen. Op woensdag vond de tweede bijeenkomst bij Stichting Balans plaats, waar gedeeld werd hoe je voor elkaar buddies kan zijn.

Dit initiatief is voor mensen die zich betrokken bij de nieuwkomers voelen. Het is ook een goede manier om je kennis over andere culturen te vergroten en het biedt de kans om een nieuwe vriendschap op te bouwen. Daarnaast word je onderdeel van een gemeenschap die over 18 andere steden in het land verspreid is.

Op die avond werden verhalen over de vorige ronde gedeeld. Een nieuwkomer vertelde ook zijn ervaring. Hij vond het zowel leuk als behulpzaam. Dankzij de steun van zijn buddy en het initiatief, leerde hij snel Nederlands en daardoor kon hij beter in de samenleving integreren.

‘Eigenlijk gaan we het exact hetzelfde doen als de eerste ronde, omdat die heel succesvol was’, zegt projectmanager van Buddy to Buddy Kitty Korte. Na de avond, konden mensen zich als buddy aanmelden. Er worden in het begin van oktober 46 Nieuwegeiners en nieuwkomers in totaal aan elkaar gekoppeld, waardoor ze elkaars buddies worden. Daarna doen ze samen mee aan activiteiten die door het team worden verzorgd.