Nieuwegein-IJsselstein

Nieuwegein Zuid bruist van vitaliteit en vermaak

Overal in dorpshuis Fort Vreeswijk zijn vrolijke gezichten te vinden en buurtbewoners die elkaar vriendelijk begroeten. Op woensdag 16 oktober viert Vitaal Nieuwegein Zuid Feest. Het is een gezellige bedoeling in het knusse en toch ook wel volle dorpshuis waar de bewoners van Vreeswijk, Lekboulevard, Zandveld en Hoog Zandveld samenkomen. Bij dit eerste grote evenement van Vitaal Nieuwegein Zuid wordt er aandacht gevraagd voor de gezondheid en vitaliteit van de wijk.

Het geluid van zachte muziek en levendige gesprekken mengt zich met de geur van vers gezette filterkoffie. Rond half vier ‘s middags begint het dorpshuis zich langzaam te vullen met enthousiaste buurtbewoners. Vitaal Nieuwegein Zuid is een tweejarig project waar de gezondheid en vitaliteit van de Nieuwegeiner centraal staat. De gemeente verleend hiervoor 2 jaar subsidie aan het dorpshuis Vreeswijk. Het evenement van vandaag is georganiseerd door het dorpshuis in samenwerking met de gemeente, de Hartstichting en Movactor. Activiteiten die hier vandaag (gratis) te doen zijn, zijn bijvoorbeeld: een health check bij de Hartstichting waar bloeddruk, cholesterol en BMI wordt gemeten, maar ook gesprekken met leefstijl coaches, workshops van experts over onder andere budgettips en ook is er een silent disco.

Bijna de helft van de volwassenen tot 65 jaar in Nieuwegein hebben overgewicht en zelfs 54% van de 65-plussers zijn te zwaar. ‘Overgewicht en ouder worden, kan zorgen voor een verhoogd valrisico.’ Een valongeval kan vervolgens veel impact hebben op: de bewegingsvrijheid, zelfstandigheid en het langer thuis kunnen wonen. Het gevolg hiervan is dat de maatschappelijke zorgkosten stijgen. Zo staat in het Omgevingsprogramma Gezondheid van de gemeente Nieuwegein: ‘De directe medische zorgkosten van valongevallen schoten in 2020 al door de 1 miljard euro.’ De gemeente subsidieert Vitaal Nieuwegein Zuid voor de komende 2 jaar: ‘Omdat de gemeente graag meer wil in gaan zetten op preventieve zorg’, zegt Stephanie van der Kreeft. Zij is de aanjager van dit project en heeft samen met het dorpshuis het doel om de omwonende te stimuleren gezonder te gaan leven. ‘Het dorpshuis heeft in de coronatijd gezien dat mensen thuis kwamen te zitten, overgewicht kregen, sociaal isolement en zij wouden zelf wat daaraan doen. Zodoende is dit project tot stand gekomen.’

Uit de grote zaal galmt het geroezemoes door de gangen van het dorpshuis. In de grote zaal staan vier tafels klaar waar bezoekers een health check kunnen laten afnemen. Er is een kleine wachtrij van vijf vrouwen op leeftijd die met elkaar zitten kletsen. Onderdeel van het stel, Marijke van Apeldoorn, vertelt over waarom zij naar het dorpshuis is gekomen: ‘Het is heel laagdrempelig en het kan nooit kwaad om te testen. Ik wil wel graag een beetje gezond oud worden.’ Terwijl zij geduldig wachten tot hun nummer wordt omgeroepen, krijgen de dames een lichtgevende koptelefoon aangeboden van één van de jongere vrijwilligers. Ze kijken er verbaasd naar, maar na enige twijfel neemt de eerste van de 5 de koptelefoon toch aan en begint met haar armen te zwaaien. Marijke hapt ook toe en I’m a Believer van Smash Mouth speelt af. De stemming zit er goed in.

Het belang van je bloeddruk en cholesterolgehalte meten is heel belangrijk vindt Anna, zij is één van de vier afnemers van de health checks die vandaag in naam van de Hartstichting worden afgenomen. Aan een te hoog cholesterolgehalte merk je niets, maar een hoog cholesterolgehalte zorgt ervoor dat je bloedvaten dichtslibben. Dit kan een hartinfarct of een beroerte veroorzaken. Dit noemt Anna: ‘silent killers’, zegt ze met een geconcentreerde blik tijdens het vingerprikken van een bezoeker. Die vingerprik is vergelijkbaar met het gevoel van een kleine splinter die gelijk weer wegtrekt, maar dat het geen pijn doet weigert Lisanne (9) te geloven. Lisanne, die niet durft te prikken, zegt bijna trots: ‘Ik ben laatst geprikt en ik heb bijna het hele ziekenhuis bij elkaar geschreeuwd!’ Wethouder Marieke Schouten brengt ook een bezoekje in het dorpshuis, en durft het wel aan. Ze is blij met de resultaten van haar meting en concludeert dat ze gezond is.

Pablo de Gooijer

Persoonlijke inspirerende verhalen vertellen is waar ik naar streef. Als journalist voel ik een plicht om oprechte verhalen boven tafel te halen. Met als doel mijn lezer te inspireren. Ik interesseer mij in geschiedenis, milieu & natuur. Mijn doel is om uiteindelijk informatieve documentaires te maken op 1 van deze interessegebieden.