Al ruim acht jaar is Martin Koot een bekende in het culturele leven van Nieuwegein. In 2017 richtte hij het AkoestiCafé op, een maandelijkse avond met intieme akoestische optredens. Het idee ontstond na aanleiding van “Gluren bij de Buren”. Martin vond het jammer dat dit maar één keer per jaar was en met die gedachte ontstond het AkoestiCafé. Muziek is voor hem de rode draad in zijn leven.
Wat betekent het AkoestiCafé voor de lokale muziek en cultuur in Nieuwegein?
‘We kijken verder dan alleen Nieuwegein, in principe kunnen muzikanten hier uit het hele land komen. Zelfs uit het buitenland hebben we al acts gehad, uit Ierland en Amerika. Maar we kijken ook lokaal. Als er hier gewoon iets goeds is, ja graag. Dit seizoen doen we dat ook weer met een paar bands en acts. Het is niet typisch Nieuwegeins, maar wel leuk om lokaal talent een podium te geven.’ vertelt Martin. ‘Toen we begonnen deden we drie acts op een avond. Daar zaten wel gokjes tussen die soms totaal verkeerd vielen, dus dat doen we niet meer. Nu programmeren we twee acts: eentje van een uur en eentje van een half uur. De eerste mag best spannend zijn, jong talent, en de tweede act is vaak wat meer gevestigd. Daarnaast denken we aan een open mic of bootcamp-achtig traject, samen met Theater De Kom en de muziekschool. Muzikanten moeten rijpen, en dat doe je alleen door vlieguren te maken en daar willen we graag een bijdrage aan leveren.’
Wat maakt de optredens uniek ten opzichte van andere poppodia en cafés in de buurt?
‘Allereerst gaat het om de verbinding tussen muziek, muzikanten en publiek. Wat ik verschrikkelijk vind, is dat in een kroeg iemand zijn best doet om muziek te maken en dat er mensen met hun rug naar hem toe staan te lullen met een glas bier. Hier grijpen we dan ook in, als dat gebeurd spreken we mensen erop aan, daardoor heb je een aandachtig luisterpubliek. Dat maakt het een bijzondere ervaring. De intimiteit, de huiskamersfeer, dat tilt de muzikant vaak op. Het zijn hele intense optredens. Als je naar Tivoli Vredenburg of Theater De Kom gaat, prachtige podia, maar daar zit je op afstand. Hier brengen we alles dichter bij elkaar. We ontvangen bezoekers als gasten en ook muzikanten zijn bij ons geen podiumvulling. De muzikanten moeten voelen dat ze zelf ook een avondje uit zijn en dat lukt altijd wel.’
Het AkoestiCafé is verhuisd, van het Dynahouse nu naar Hudson Nieuwegein, hoe zijn jullie daar terecht gekomen?
‘Stom toevallig kwam Ton, mijn compagnon, tijdens de verbouwing van Hudson binnenlopen. Hij sprak toen met Yancey Philipsen, de franchisenemer, en daaruit bleek dat hij al van plan was om op de bovenverdieping iets te doen met een podium. Het Dynahouse zit op een plek die net buiten de bereikbaarheid van mensen valt. Terwijl Hudson centraal zit, je hebt hier alles: bus, tram, parkeerplaatsen, daardoor is het een veel toegankelijkere plek. Ton zei toen tegen mij, Martin jij gaat nu meekomen, ik heb de plek gevonden, wat jij er ook van vindt, dat gaan we doen! En je merkt ook dat de inwoners van Nieuwegein, gewoon behoefte hebben aan een plek om naartoe te kunnen gaan, want er is gewoon niet zo heel veel. Dus dat is ook wel een beetje het doel, om in de stad die huiskamer te worden.’
Waar kan men naar uitkijken dit nieuwe seizoen?
‘De eerste, op 2 oktober, is sowieso bijzonder: we hebben het Mozes Rosenberg Trio. Je hoeft niet van Sinti jazz te houden om volkomen van je sokken gespeeld te worden, zo goed zijn ze! Daarna op 6 november hebben we twee singer-songwriters: Iris Jean en Youri Lentjes. Youri speelde bij onze opening in 2017 en nu doet hij bijna geen soloshows meer. We nemen daarom hier zijn livealbum op, dat wordt een monumentje. In december, volgen Jaap Boots en MME Perdu. Het is allemaal heel eclectisch, alle kanten op, van Sinti jazz, naar singer-songwriter, naar mafketels en alles wat er tussenin beweegt.’
Wat kan Nieuwegein en de omgeving verwachten in de toekomst van AkoestiCafé?
‘Hoe bescheiden ook, we willen bijdragen aan ontmoeting, mensen elkaar laten leren kennen en het culturele leven in deze stad een impuls geven. Voor de rest willen we vooral een leuke avond hebben met elkaar. Lokaal is het fantastisch om muzikanten een podium te geven zonder torenhoge toegangsprijzen. Een ontspannen huiskamersetting: loungebanken, drankje en een avond om over na te praten. Hopelijk groeit dit uit tot het stadspodium.’
Margot van Wettum maakte een reportage van de avond met het Rosberg trio.
