Verbinden door muziek

Elk jaar wordt er in het Beauforthuis in Zeist een iftar maaltijd georganiseerd. Dit jaar mocht voorafgaand het Catching Cultures Orchestra hier optreden. Bijzonder aan dit orkest is dat het voornamelijk bestaat uit mensen die gevlucht zijn naar Nederland.

‘Verbinden’. Dat is het kernwoord van het Catching Cultures Orchestra. Dit is een orkest dat een podium wil bieden aan de talenten van mensen die naar Nederland gevlucht zijn. Ook zitten er een aantal mensen in het orkest die wel geboren en getogen zijn in Nederland. Elkaars muziek ervaren, elkaar inspireren en verbinden met elkaar is het doel.

“Vijf jaar geleden zijn we begonnen. Toen was het nog een initiatief van orkest De Tegenwind met vluchtelingen uit het AZC. Dat is sinds twee jaar omgebouwd tot een stichting. Het orkest is ook vernieuwd,” vertelt Roelof Wittink (70). Hij is de algemeen manager en zakelijk leider van het Catching Cultures Orchestra. Er komen jaarlijks veel vluchtelingen Nederland binnen, en ook deze mensen hebben talent. “Je hoeft maar naar het dichtstbijzijnde AZC te gaan en je kan dan een boel mooie muziek maken met de mensen die muziek hebben meegebracht uit hun eigen land.” In het begin gingen de mensen uit het orkest zelf opzoek naar talenten in de verschillende AZC ’s in de buurt. Maar die talenten kennen weer andere talenten, en gaat het zo het cirkeltje rond.

Het Catching Cultures Orchestra is anders dan de andere reguliere orkesten. Het doel van het orkest is verbinden. Elkaars tradities begrijpen, accepteren en samen nieuwe tradities starten. Dit binnen het orkest, maar ook met het publiek. “Toen wij net begonnen te spelen met de mensen uit het AZC was dat in Tivoli Vredenburg. Dit was voor mensen die net in Nederland waren en in een noodopvang zaten. Ze luisterden naar onze muziek en gingen meteen los, terwijl Nederlanders juist vaak alleen maar zitten en luisteren. Dit was een mooie ervaring”, aldus Roelof Wittink. Het verschil tussen de verschillende culturen in Nederland wordt duidelijk, en het Catching Cultures Orchestra probeert hierbij zoveel mogelijk de grens op te zoeken. Elkaar begrijpen, dat is belangrijk.

Het orkest treedt per jaar ongeveer vijfentwintig keer op door heel Nederland. Ze treden op voor verschillende gelegenheden. Wel moet het passen bij hun basisprincipe; zoveel mogelijk contacten leggen tussen mensen. Vanavond (23 mei 2019) heeft het orkest in het Beauforthuis in Zeist opgetreden. Hier wordt al langer dan tien jaar tijdens de Ramadan een iftar maaltijd verzorgd. Voorafgaand is er altijd een optreden van een bepaalde groep. Dit jaar was dat het Catching Cultures Orchestra. “Wij staan er wel bewust bij stil of wij contact kunnen maken met het publiek. Als dat niet zo is wijzen wij het af,” zegt Roelof Wittink.

Veder heeft Roelof Wittink samen met de andere leden uit het orkest voor ogen om in de toekomst een echte ‘community’ te bouwen. “Omdat meer mensen dan meer betrokkenheid bij ons hebben.” Dit willen ze gaan realiseren door bijvoorbeeld een platform als Facebook te lanceren. Dit is een ideaal platform om met elkaar in contact te komen. Mensen kunnen op deze manier vragen aan elkaar stellen, dingen met elkaar delen en contact met elkaar houden. Maar ook wil het orkest zich meer in de wijken gaan manifesteren waar mensen vragen aan hen kunnen stellen. Hier zijn ze nu al mee bezig in Utrecht-West.

“We hebben nu in Utrecht al heel veel contact met verschillende partijen. Bijvoorbeeld met Tivoli Vredenburg, vluchtelingen werk en de gemeente.  Dat maakt het voor ons mogelijk om steeds meer bekendheid op te bouwen. Contacten leggen wordt makkelijker, en mensen kunnen op deze manier elkaar en elkaars cultuur goed leren kennen.” Aldus, Roelof Wittink (algemeen manager en zakelijkleider van het catching cultures orchestra”.