Toekomst Blokker onzeker

Toekomst Blokker onzeker

Foto: Joris Jansen

De bekende Nederlandse winkelketen Blokker vroeg afgelopen maandag uitstel van betaling aan. Bij deze ontwikkeling spelen verschillende factoren een rol, zoals een gebrekkige online strategie tot het ontbreken van een heldere positionering in de markt. Met deze ontwikkeling is de toekomst van de winkelketen onzeker. 

Problemen met positionering en productaanbod

Blokker lijkt zich de afgelopen jaren niet goed gepositioneerd te hebben in de markt. Volgens Peter van Heerde heeft het bedrijf moeite gehad met het bepalen van een duidelijke richting en identiteit. “Het is net teveel ‘middle of the road’,” stelt hij. Hiermee verwijst Van Heerde naar het productaanbod van Blokker dat te breed en daardoor niet onderscheidend genoeg is. In tegenstelling tot concurrenten zoals Hema, die een sterke, herkenbare eigen lijn van producten voert, mist Blokker deze specifieke identiteit. Dit heeft er toe geleid dat consumenten moeilijk kunnen definiëren waar Blokker precies voor staat, wat het voor hen minder aantrekkelijk maakt om specifiek voor deze winkelketen te kiezen.

E-commerce

Naast de onduidelijke positionering, heeft Blokker ook op het gebied van e-commerce flinke steken laten vallen. Terwijl veel winkeleigenaren de afgelopen jaren een groot deel van hun omzet online hebben verdient, bleef Blokker achter. “Ze hebben de slag op het gebied van e-commerce echt gemist,” zegt Van Heerde. Hij verwijst hierbij ook naar de familie Blokker zelf, die volgens hem te afwachtend is geweest om volledig in te zetten op online verkoop. Deze conservatieve houding heeft ervoor gezorgd dat Blokker zijn voorsprong als vertrouwde naam in het Nederlandse straatbeeld niet heeft kunnen vertalen naar succes op internet. Dit is nou juist de plek waar tegenwoordig een groot deel van de consument zijn of haar spullen koopt.

De ontbrekende visie en innovatie

Al met al lijkt het mislukken van Blokker samen te hangen met een gebrek aan visie en de trage aanpassing aan veranderende behoeften van winkeliers. Waar andere ketens zich hebben heruitgevonden met een duidelijke productievorm en sterke online websites, blijft Blokker hangen in een middenweg die niet scherp genoeg afgebakend is om te concurreren. De vertraging in innovatie en het vasthouden aan een ouderwetse strategie heeft Blokker uiteindelijk in een zorgwekkende financiële staat gedreven.

Of de Blokker in de toekomst nog zal bestaan en in welke vorm dat zal zijn, is nog onduidelijk. Wel is er duidelijk dat Blokker een hoop dingen moet gaan veranderen, zowel op strategisch vlak als in het aanbod van producten om een toekomst voor het bedrijf af te dwingen.

 

 

Over de auteur

Joris Jansen

Joris Jansen, 20 jaar is een student aan de Hogeschool Utrecht. Hij studeert daar journalistiek. Joris zijn interesses zijn misdaadjournalistiek, sportjournalistiek en rechtbankjournalistiek. Het in contact zijn met mensen is wat Joris fijn vindt en wat hem elke dag weer zin geeft om aan de slag te gaan. Gebeurtenissen zo goed mogelijk analyseren, verwerken en samenvatten is zijn passie. Op de middelbare school heeft Joris een profielwerkstuk gemaakt over “De zaak Peter R. de Vries”. Hierin onderzocht Joris het verschil in berichtgeving tussen de Telegraaf en de Volkskrant. Tijdens het maken van het profielwerkstuk ontdekte Joris zijn interesse in de media en in de journalistiek. Joris zijn droom is om uiteindelijk verslag te mogen doen van de belangrijkste rechtszaken, de mooiste sportgebeurtenissen of de grootste misdaadzaken. Een stage bij AT5, ESPN, Viaplay of de Telegraaf lijkt Joris op dit moment het meest leerzaam.