Het ontstaan van influencer-boksen

Het ontstaan van influencer-boksen

Foto van boksrondes gemaakt door Minke van Hoef

Influencer-boksen is een relatief nieuw concept waarin bekende internetsterren elkaar uitdagen in de boksring. Wat begon als een experiment tussen YouTubers is uitgegroeid tot een wereldwijd concept dat miljoenen kijkers trekt. Het is niet alleen een nieuwe manier om boksen toegankelijk te maken voor een breder publiek, maar ook een brug tussen sport en entertainment.

Het begon in 2018, toen KSI en Joe Weller, twee grote namen op YouTube in Engeland, elkaar uitdaagden voor een bokswedstrijd. Dit gevecht trok miljoenen kijkers via livestreams en werd al snel gevolgd door de nog grotere clash tussen KSI en Logan Paul, die zelfs twee gevechten organiseerden. Deze evenementen maakten duidelijk dat influencer-boksen geen eendagsvlieg was, maar een concept dat zowel de sportwereld als de entertaimentwereld zou veranderen.

Thom Harinck, een bokscoach en trainer van vele kampioenen, deelt zijn kijk op deze ontwikkeling: “Influencer-boksen heeft de sport een nieuwe dimensie gegeven. Mensen die normaal nooit interesse hadden in boksen, raken nu betrokken. Dat zie ik als een positieve ontwikkeling, zelfs al ontbreekt het vaak aan de technische finesse die we in professionele bokswedstrijden zien.”

Thom benadrukt dat de hype van influencer-boksen niet alleen in de wedstrijden zelf zit, maar vooral in het verhaal eromheen. “De rivaliteit, de hype op sociale media, het spektakel—dat is wat mensen aantrekt. De kwaliteit van het boksen is vaak secundair. Maar daardoor stappen mensen wel de sportschool in, en dat is winst voor de sport.”

De impact van influencer-boksen op de traditionele sportwereld is niet te ontkennen. Wedstrijden zoals die tussen Logan Paul en Floyd Mayweather lieten zien dat zelfs professionele boksers het potentieel van deze trend erkennen. Tegelijkertijd is er kritiek, vooral van traditionele boksfans die het zien als een commerciële show zonder de serieuze sportieve diepgang. Harinck nuanceert dit: “Het klopt dat deze gevechten vaak minder technisch zijn, maar het haalt de drempel weg. Het maakt boksen menselijker, minder intimiderend.”

Daarnaast is het economische aspect niet te onderschatten. Miljoenen dollars worden verdiend met pay-per-view, sponsordeals en merchandise. “Dit soort bedragen zie je niet vaak in reguliere bokswedstrijden,” zegt Harinck. “Het toont de kracht van sociale media en hoe groot de invloed van influencers kan zijn.”

Hoewel influencer-boksen misschien niet het pure boksen vertegenwoordigt waar traditionele fans van houden, heeft het de sport ontegenzeggelijk veranderd. Het trekt een jonger publiek, brengt nieuwe energie en opent deuren voor creatieve samenwerkingen. Zoals Harinck concludeert: “Het boksen verandert, en dat is geen bedreiging. Het is een kans.”

 

Over de auteur

Minke van Hoef

Hallo, Mijn naam is Minke van Hoef. Ik ben eerstejaars student journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Al sinds ik mij kan herinneren heb ik ervan gedroomd om de mooiste artikels en interviews te maken. Ook wist ik al vrij snel dat het mij geweldig lijkt om te gaan werken in de sport branche. Verslag doen over een voetbalwedstrijd of een artikel schrijven over een opkomend talent is helemaal mijn ding. Ook TV en radio lijkt me super leuk om meer ervaring in op te doen. Als er iets interessant gebeurd in de stad, wil ik daar dan ook het snelste bij zijn om een mooi verhaal te maken zodat iedereen weet wat er gaande is. Mensen kunnen altijd naar me toekomen met nieuws, en dan zal ik alles er aan doen om er iets moois van te maken.