Motorgekte in Nederland: Populairder dan ooit

Motorgekte in Nederland: Populairder dan ooit

Van 20 tot en met 23 februari vindt in de Jaarbeurs Utrecht de 39ste editie van de MOTORbeurs plaats. Dit jaarlijkse evenement geldt als dé start van het motorseizoen en trekt duizenden liefhebbers. Opvallend dit jaar is de groei van het ‘All Brands United’-collectief van RAI Vereniging, waar 16 importeurs gezamenlijk 26 merken presenteren. Een recordaantal.

Populariteit van de motor neemt toe

De groeiende belangstelling voor de beurs weerspiegelt een bredere trend. Uit onderzoek van BOVAG en RAI Vereniging blijkt dat motorrijden populairder is dan ooit. In 2024 werden bijna 20.000 nieuwe motoren verkocht, een stijging van ruim 13 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Momenteel staan er ruim 829.000 motorfietsen geregistreerd en steeg het aantal motorrijbewijzen de afgelopen tien jaar met 150.000.

Bart Pols, voorzitter BOVAG Gemotoriseerde Tweewielerbedrijven, verklaart de stijging:“Steeds meer mensen ervaren het genot, de vrijheid en de flexibiliteit van de motor. Het is niet alleen leuk en ontspannend, maar ook een handige en duurzame optie voor dagelijks vervoer.”

Elektrische motoren en de toekomst van motorrijden

Een opvallende ontwikkeling is de opkomst van elektrische motoren. Peter Kroon, medeoprichter van de MotorPodcast, merkt deze trend ook:

“We krijgen steeds meer elektrische motoren. Dan heb je niet het geluid, helemaal stil. Maar die trekken nog iets sneller op dan benzinemotoren. Dat is ook wel heel erg fraai. Ik denk dat we daar wel naartoe gaan, zeker voor woon-werkverkeer.”

Hoewel het klassieke motorgeluid voor veel rijders een belangrijk aspect blijft, wint elektrisch rijden terrein door de lage onderhoudskosten en schone aandrijving. De MOTORbeurs biedt bezoekers de kans om deze innovaties van dichtbij te bekijken en zelfs proefritten te maken.

Met een groeiend aantal motorrijders en voortdurende technologische ontwikkelingen lijkt de toekomst van motorrijden in Nederland nog lang niet tot een hoogtepunt te zijn gekomen. De stijgende verkoopcijfers en de toenemende interesse in zowel traditionele als elektrische motoren laten zien dat motorrijden niet alleen een geliefde vrijetijdsbesteding blijft, maar ook steeds vaker wordt gezien als een praktisch en duurzaam vervoersmiddel. Innovaties zoals elektrische aandrijving, verbeterde veiligheidssystemen en technologieën zorgen ervoor dat de motorindustrie zich blijft ontwikkelen.

Luister naar deze audioproductie en ontdek de passie van motorrijders en de redenen achter de groeiende populariteit van motorrijden.

 

Over de auteur

Julia Lozeman

Julia Lozeman is student aan de School voor Journalistiek. Geboren en getogen in een klein dorpje dicht bij Amersfoort is Utrecht een heel ander verhaal. Van jongs af aan is ze al geïnteresseerd geweest in de modewereld en wil ze zichzelf daar later als journalist ook aan toevoegen. Op de middelbare school was geschiedenis altijd haar favoriete vak, omdat ze daarbij het vaakst verslagen kon schrijven. Een verslag schrijven van 2000 woorden was nooit een probleem. Daarom was de School voor Journalistiek een logische keuze na een half jaar rechten te hebben gestudeerd. Naast haar liefde voor mode is Julia ook een boekenwurm. Met favoriete schrijvers zoals Homerus en Fyodor Dostoyevsky geniet ze van klassieke literatuur. Het klinkt misschien ondenkbaar maar Leo Tolstoy en Vogue gaan hand in hand. Daarnaast wordt de gitaar aan haar muur er eens in de zoveel tijd afgehaald om bespeeld te worden en laat de piano zijn klanken weer horen wanneer het kouder wordt. Als journalist wil Julia later werken voor een modeblad om daarin de laatste trends te bespreken. Het einddoel is om van haar hobby ook echt haar werk te maken en de modeshows in het echt te zien en niet alleen achter haar laptop. Met haar doel in het zicht zet ze zich graag in voor de journalistieke wereld.