Betaaldienst Klarna is al een lange tijd populair in de online wereld, maar wil nu ook meer gaan uitbreiden naar fysieke winkels, lichtte het bedrijf vorige week toe in de Tweede Kamer. Jongeren worden via sociale media steeds meer blootgesteld aan advertenties en influencers die hen aansporen om deze ‘betaal later’ trend te volgen, vaak zonder direct stil te staan bij de financiële gevolgen.
Achteraf betalen lijkt onschuldig. Echter worden jongeren aangemoedigd op platformen zoals Instagram, TikTok en Snapchat voor impulsief koopgedrag. Influencers scheppen meer op over hun uitgestelde betalingen wat beïnvloedbaar is voor jongeren. Zij denken dan snel dat de schulden niet snel zullen komen en kijken er niet meer op terug.
Het Nibud stelt dat veel jongeren niet voldoende voorbereid zijn om verantwoord met geld om te gaan. Zonder de juiste educatie kunnen sociale media, ervoor zorgen dat jongeren steeds verder in de schulden raken. Uit hun onderzoek rapport blijkt dat 33% van de studenten een betalingsachterstand heeft opgelopen door de optie “betaal later”. Dit vormt een groeiend probleem voor hun financiële toekomst.
Met het toenemende gebruik van achteraf betalen en de invloed van sociale media is het belangrijk dat jongeren meer financiële kennis krijgen. Dit helpt hen om beter met geld om te gaan en verleidingen te weerstaan die hun financiële toekomst kunnen schaden.
Loes van Geffen is de directeur en medeoprichter van Money Start, een organisatie die zich sinds 2012 inzet voor het voorkomen van schulden onder kwetsbare jongeren. Met het lesprogramma ‘Hoe word je rijk?’ richt Money Start zich op financiële educatie voor jongeren in het praktijkonderwijs, speciaal onderwijs, vmbo en mbo.
Educatie is een oplossing om deze jongeren te helpen, maar hoe komt het eigenlijk dat achteraf betaaloptie zoveel jongeren in financiële problemen brengt? We bespraken het met Loes van Geffen in de uitzending.