Inflatie blijft stijgen: gevolgen voor je portemonnee in 2025

Inflatie blijft stijgen: gevolgen voor je portemonnee in 2025

De inflatie in Nederland blijft ook in 2025 hoog. In februari stegen de prijzen gemiddeld met 3,8 procent vergeleken met een jaar eerder, blijkt uit de meest recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dit betekent dat consumenten voor dezelfde producten en diensten meer betalen. De vraag is: waarom blijft de inflatie zo hoog en wat betekent dit voor jouw portemonnee?

Wat is inflatie en waarom stijgt deze?

Inflatie ontstaat wanneer de prijzen van veel producten en diensten in een land stijgen. Dit wordt uitgedrukt in een percentage. In januari 2025 stond de inflatie in Nederland op 2,9 procent, wat betekent dat consumenten gemiddeld 2,9 procent meer uitgaven aan hun dagelijkse aankopen in vergelijking met een jaar eerder.

De recente stijging van de inflatie kan grotendeels worden verklaard door de belastingverhogingen die in Nederland zijn doorgevoerd. Verhogingen in de btw en andere belastingen dragen bij aan de hogere prijzen die consumenten betalen. Daarnaast blijven de prijzen van diensten, zoals de woninghuur en energie, hoog, wat de inflatie verder aandrijft. Nederland heeft al geruime tijd een inflatie die hoger is dan het gemiddelde in de eurozone, en dat verschil wordt vooral veroorzaakt door deze belastingmaatregelen en de voortdurende stijging van de prijzen van specifieke diensten.

Inflatie in Nederland versus het eurogebied

Hoewel de inflatie in veel landen van de eurozone is afgenomen, blijft het inflatiecijfer in Nederland hoger dan het gemiddelde van de andere eurolanden. Dit komt vooral door de hoge prijzen voor onroerend goed, energie en andere diensten, die in Nederland nog steeds relatief snel stijgen. Terwijl sommige Europese landen de inflatie langzaam onder controle krijgen, blijven de kosten van levensonderhoud in Nederland voor veel huishoudens oplopen.

Wat betekent dit voor jouw portemonnee?

Stijgende inflatie heeft directe gevolgen voor de koopkracht van huishoudens. Aangezien de prijzen van basisgoederen en diensten blijven stijgen, kunnen consumenten minder kopen met hetzelfde inkomen. Dit wordt met name gevoeld bij dagelijkse uitgaven, zoals boodschappen, energie en vervoer. Ondanks dat de lonen in sommige sectoren stijgen, blijven de prijsstijgingen in veel gevallen sneller oplopen, waardoor veel mensen op hun uitgaven moeten letten.

De verwachting is dat de inflatie in de loop van 2025 langzaam zal afnemen, maar dit betekent niet dat de prijzen voor producten en diensten direct zullen dalen. De gevolgen van de inflatie blijven dus waarschijnlijk nog enige tijd voelbaar, wat de financiële druk op veel huishoudens verhoogt. Het is daarom belangrijk voor consumenten om zich bewust te zijn van de hoge kosten en hun uitgaven goed in de gaten te houden.

 

Redactielid Julia Lozeman ging op onderzoek uit naar hoe jongeren het beste kunnen besparen in deze reportage.

Over de auteur

Julia Lozeman

Julia Lozeman is student aan de School voor Journalistiek. Geboren en getogen in een klein dorpje dicht bij Amersfoort is Utrecht een heel ander verhaal. Van jongs af aan is ze al geïnteresseerd geweest in de modewereld en wil ze zichzelf daar later als journalist ook aan toevoegen. Op de middelbare school was geschiedenis altijd haar favoriete vak, omdat ze daarbij het vaakst verslagen kon schrijven. Een verslag schrijven van 2000 woorden was nooit een probleem. Daarom was de School voor Journalistiek een logische keuze na een half jaar rechten te hebben gestudeerd. Naast haar liefde voor mode is Julia ook een boekenwurm. Met favoriete schrijvers zoals Homerus en Fyodor Dostoyevsky geniet ze van klassieke literatuur. Het klinkt misschien ondenkbaar maar Leo Tolstoy en Vogue gaan hand in hand. Daarnaast wordt de gitaar aan haar muur er eens in de zoveel tijd afgehaald om bespeeld te worden en laat de piano zijn klanken weer horen wanneer het kouder wordt. Als journalist wil Julia later werken voor een modeblad om daarin de laatste trends te bespreken. Het einddoel is om van haar hobby ook echt haar werk te maken en de modeshows in het echt te zien en niet alleen achter haar laptop. Met haar doel in het zicht zet ze zich graag in voor de journalistieke wereld.