De autosport in Nederland beleeft hoogtijdagen. De Grand Prix van Zandvoort trekt jaarlijks 300.000 bezoekers, jonge talenten als Richard Verschoor en Rocco Coronel maken internationaal indruk, en de KNAF Nationale Autosport Federatie (KNAF) zag in 2023 een stijging in licenties en evenementen. Maar is deze groei blijvend of slechts een tijdelijke trend?
De Verstappen-factor en de bredere impact op de autosport
Max Verstappen heeft de autosport ongekend populair gemaakt in Nederland, maar er spelen meer factoren mee. De KNAF zag een toename in karting, autosport en autocross. Simulatiespellen als iRacing en GT7 trekken jongeren naar de autosportwereld. “Veel jongeren beginnen virtueel en willen daarna het echte werk proberen,” zegt KNAF-directeur Hakim Salem.
Groeiende deelname: van circuitdagen tot simracen
In 2023 organiseerde de KNAF meer dan 200 evenementen, variërend van rally’s tot circuitraces. Trackdays en amateurwedstrijden worden steeds populairder. Initiatieven zoals de KNAF Business Club verbinden ondernemers en liefhebbers met de sport. Ook simracen groeit, met een sterke aanwezigheid op de Dutch Grand Prix Fanzone.
Toekomstvisie: betaalbaarheid en duurzaamheid in de autosport
Autosport blijft een kostbare sport, maar de KNAF zet in op betere instapmogelijkheden via talentprogramma’s en opleidingsstructuren. Duurzaamheid is eveneens een speerpunt: in 2023 introduceerde de bond een elektrische safety car en behaalde de hoogste FIA-milieucertificering.
De grote vraag: blijft autosport in Nederland populair?
De vraag is of de autosport haar populariteit kan behouden na het Verstappen-tijdperk. De groei in nationale kampioenschappen, simracing en duurzame initiatieven suggereert dat de sport een solide basis heeft. De toekomst zal uitwijzen of Nederland een blijvende autosportcultuur ontwikkelt, maar één ding is zeker: de race is nog lang niet gereden. Ook de media spelen een belangrijke rol in de blijvende interesse. Documentaires, podcasts en uitgebreide verslaggeving over autosportevenementen maken de sport toegankelijker en brengen het dichter bij een breed publiek. Dit helpt niet alleen bij het aantrekken van nieuwe fans, maar ook bij het inspireren van toekomstige coureurs.