Hoe een oorlogspodcast jongeren bereikte, en waarom dat hard nodig is

Hoe een oorlogspodcast jongeren bereikte, en waarom dat hard nodig is

Na twee jaar onderzoek naar het verhaal van de Joodse Ilse Wagner, die in 1943 werd vergast, werden er woensdag gedenkstenen neergelegd voor de Joodse Ilse Wagner en haar familie. Richard Grootbod en Patty-Lou Middel-Leenheer maakten de podcast Weggegumd over hun zoektocht naar het verhaal van Ilse Wagner. De podcast stond niet allen hoog in de hitlijsten, hij was ook enorm in trek bij jongeren. Toch lijkt de kennis over de Holocaust vaak tekort te schieten bij jongeren.

Twee jaar geleden bleek uit onderzoek van Claims Conference dat bijna een kwart van de Nederlandse millennials en Gen Z’ers denkt dat de holocaust overdreven over zelfs een mythe is. ‘Ik maak mij erg veel zorgen hierom’, vertelt podcastmaker Richard Grootbod. ´De cijfers over de kennis die jongeren hebben van de Holocaust zijn zorgwekkend.´

Collega podcastmaker Patty-Lou maakt zich ook zorgen over de kennis over de Tweede Wereldoorlog onder jongeren, en benadrukt ook gelijk het belang daarvan. ‘Goede kennis over de Tweede Wereldoorlog is niet alleen belangrijk om het verleden te begrijpen, maar ook om het heden te begrijpen. Dat zo veel jongeren denken dat de Holocaust overdreven wordt of zelfs een mythe is, is heel angstaanjagend.’

Met hun podcast hoopten Richard en Patty-Lou jongeren dan ook meer te leren over de Tweede Wereldoorlog aan de hand van het persoonlijke verhaal van Ilse Wagner. Getuige de cijfers zijn ze in die missie geslaagd. ‘Een kwart van onze luisteraars waren jongeren. We hoorden van jongeren terug dat ze helemaal werden meegenomen in het verhaal van Ilse en dat ze daardoor een beter beeld kregen van wat er precies is gebeurd in de Tweede Wereldoorlog. Dat doet zo ontzettend goed.’ Waarom de podcast zo goed aansloeg bij jongeren? ‘Omdat het een podcast is. Dat is gewoon een medium dat populair is onder jongeren. Daarnaast denk ik ook dat het heeft geholpen dat het een heel persoonlijk verhaal is, waarin de luisteraar echt in wordt meegetrokken. Die verhalen hebben denk ik veel aantrekkingskracht op jongeren.’

Over de auteur

Jelmer de Vries

Jelmer de Vries (2005) is werkzaam als journalist bij SvJ Media Woerden. Hij is geïntrigeerd door mooie, interessante verhalen en gaat deze achterna. Hij probeert de lezer of luisteraar in elk verhaal mee te nemen door zijn verhalen met passie te maken en over te brengen. Deze student journalistiek voelt zich vrij om op de redactie van SvJ Media Woerden te doen waar hij goed in is en wat hij leuk vindt.