De groei van conservatieve mode in de Verenigde Staten

De groei van conservatieve mode in de Verenigde Staten

Volgens modestudent Hussein Mansori weerspiegelt de heropleving van conservatieve mode een bredere maatschappelijke verschuiving. “Conservatieve mode is een vrucht van een samenleving die steeds meer neigt naar hokjesdenken, exclusiviteit en nationale trots,” stelt de student. In tegenstelling tot de individualistische en expressieve trends van de afgelopen decennia, biedt deze stroming een terugkeer naar traditie, status en uniformiteit.

Binnen de mannenmode is vooral de opkomst van de ‘old money esthetiek’ opvallend. Minimalistische designs, monotone kleuren en dure accessoires typeren deze stijl. Merken als YSL, COS en Polo Ralph Lauren floreren dankzij hun associatie met welvaart en elegantie. Deze look, oorspronkelijk voortgekomen uit een leven in luxe, is getransformeerd tot een nagestreefde esthetiek: een visuele uitdrukking van status en succes. “Tegenwoordig wordt deze esthetiek geassocieerd met mannelijkheid, welvaart en macht,” aldus de student.

Ook in de vrouwenmode zijn conservatieve invloeden zichtbaar, zij het subtieler. Trends als ‘trad-wife’, ‘quiet luxury’ en de ‘clean girl aesthetic’ benadrukken traditionele vrouwelijkheid: bedekte silhouetten, zachtheid en bescheidenheid. Maar daar schuilt volgens Hussein ook een risico in: “De zelfexpressie waar vrouwen jaren voor gestreden hebben, lijkt te vervagen.”

De verschuiving lijkt bewust ingezet door consumenten die zich afzetten tegen een dominante woke-cultuur. Invloeden van publieke figuren zoals Andrew Tate versterken deze ontwikkeling: jongeren spiegelen zich aan hun levensstijl van luxe, discipline en succes. Ook sociale media spelen hierin een cruciale rol, door het constant herhalen en versterken van deze esthetiek.

Tot slot is de mode-industrie, gedreven door zowel winst, als politieke windrichtingen. In tijden van conservatief leiderschap groeit de vraag naar traditionele waarden – en dat vertaalt zich direct naar mode. “Mode is meer dan kleding. Het is een reflectie van wie we zijn én van waar we als samenleving naartoe bewegen,”

Beluister hier het audio-interview met modejournalist Manuela Irena D’Orso

Over de auteur

Nijaga Terborg

Als een modejournalist richt Nijaga zich graag op couture, trend forecasting en het laatste mode-nieuws. Haar nieuwsgierigheid naar de verhalen rondom de mode-industrie eindigen in projecten met als vooropstaande thema’s: fashion analyse, marketingstrategieën van modehuizen, fashionweek en beauty.