De sportsector is tegenwoordig veel meer dan alleen een plek voor wedstrijden en talent. Het is een dynamische en invloedrijke industrie die miljarden genereert, waarbij mediarechten, sponsoring en merchandising de belangrijkste economische pijlers zijn.
Sporteconoom Ruud Koning (RUG) stelt: “De sport is niet alleen het product dat wordt aangeboden, maar ook het verhaal eromheen. Het is de combinatie van entertainment, media en commercie die de sport zo waardevol maakt.” De moderne sportcompetities hebben zich gepositioneerd als wereldwijde merken die niet alleen een sportevenement organiseren, maar ook culturele producten aanbieden die diep verweven zijn met media en consumentengedrag.
In de huidige economie is het succes van sport niet alleen afhankelijk van de prestaties op het veld, maar ook van hoe goed sportorganisaties in staat zijn om commerciële kansen te benutten. “Sport en commercie zijn niet meer gescheiden, ze lopen in elkaar over. Shirtsponsoring, digitale reclame en spelercampagnes dragen allemaal bij aan de groei van de sector,” zegt Koning. Deze geïntegreerde benadering zorgt ervoor dat sportcompetities wereldwijd enorme economische waarde creëren, zowel voor de sport zelf als voor de bredere entertainment- en mediasector.
NBA
De NBA is allang geen puur Amerikaanse basketbalcompetitie meer – het is een wereldwijd entertainmentmerk dat miljarden genereert. In de afgelopen twee decennia heeft de NBA een ongekende economische groei doorgemaakt, gedreven door globalisering, slimme marketingstrategieën en digitalisering.
Inkomstenbronnen zijn divers: van mediarechten en merchandise tot sponsoring en ticketverkoop. De mediadeals zijn veruit het lucratiefst. De huidige overeenkomst met ESPN en Turner Sports levert de NBA jaarlijks zo’n 2,6 miljard dollar op. De volgende deal, die in 2025 van start gaat, wordt geschat op een waarde van meer dan 70 miljard dollar. Ook internationaal is de groei fors: alleen al in China verdient de NBA 1,5 miljard dollar aan de samenwerking met streaminggigant Tencent.
Verder zien we een sterke toename in merchandiseverkopen, mede dankzij de populariteit van spelers als LeBron James en Steph Curry – de zogenoemde “star power”. Fans wereldwijd kopen massaal jerseys, schoenen en collectibles.
De combinatie van digitale vernieuwing, internationale fans en slimme commerciële strategieën maakt de NBA tot een schoolvoorbeeld van moderne sporteconomie.
Ik vroeg aan superfan Joes de Heus en professor Todd Mcfall over wat de invloed is van deze groei op de fans en het spel.