Verspillingsvrije Week: Het creëren van bewustwording bij consumenten

Verspillingsvrije Week: Het creëren van bewustwording bij consumenten

Deze week is de Verspillingsvrije Week van start gegaan, een initiatief van Samen Tegen Voedselverspilling. Het doel van deze week is om mensen bewuster te maken van voedselverspilling en om sociale impact te creëren. Tijdens deze week worden er verschillende activiteiten in diverse steden georganiseerd. “Het is echt gericht op vermindering van verspilling bij de mensen thuis.”

Onderzoeker en expert op het gebied van voedselverspilling, Martijntje Vollebregt, vertelt dat huishoudens de grootste verspillers zijn en stelt dat het van groot belang is dat dit verminderd wordt. Uit de cijfers van het Voedingscentrum blijkt dat de mate van voedselverspilling in Nederland sinds 2015 is gedaald, maar die daling momenteel stagneert. Volgens Vollebregt wordt er nog te vaak onterecht voedsel weggegooid. “Dit kan komen doordat mensen te veel eten in huis kopen, de houdbaarheidsdatum verkeerd begrijpen of simpelweg niet goed weten hoe ze restjes moeten bewaren en gebruiken.” Elk jaar wordt er per persoon zo’n 34 kilo eten weggegooid. Dit is niet alleen slecht voor de portemonnee, maar ook voor het milieu. Het produceren van voedsel kost veel water, energie en grondstoffen. Het voedsel dat het meest wordt verspild, zijn brood, zuivel, groenten, fruit en aardappelen.

Volgens Vollebregt is het lastig om de directe impact van de Verspillingsvrije Week te meten, maar het trekt wel veel positieve aandacht. “Denk aan de media, televisie, tijdschriften of reclamespotjes. Op allerlei manieren wordt er aandacht aan besteed, wat er hopelijk toe leidt dat consumenten naar hun eigen gedrag gaan kijken en bereid zijn iets te veranderen.” Mensen bewuster maken van voedselverspilling is volgens Vollebregt nog lastiger dan het lijkt. “Mensen zijn gewoontedieren, dus hun gedrag veranderen gaat heel lastig. Daarom is het van belang dat er geregeld aandacht aan wordt besteed, zoals met de Verspillingsvrije Week,” aldus Vollebregt.

Over de auteur

jill Petra

Mijn naam is Jill en ik ben 20 jaar oud. Momenteel ben ik een enthousiast beginnend journalist en studeer ik aan de Hogeschool Utrecht, Journalistiek. Dit jaar ben ik actief in mijn hyperlocal Hilversum waar ik wekelijks nieuwe producties op plaats. Onderwerpen zoals cultuur/vrije tijd en religie/spiritualiteit interesseren mij het meest omdat ik het leuk vind om verrast te worden door andermans behoeftes of gewoontes.