Subsidieregeling voor laadpalen zwaar vervoer botst met netcongestie

Subsidieregeling voor laadpalen zwaar vervoer botst met netcongestie

auto aan de lader

Vanaf dinsdag 1 oktober geldt de nieuwe Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur Zwaar Vervoer (SPULA). Dit terwijl het elektriciteitsnet, volgens de Rijksoverheid, al bijna vol zit. “Niet overal in Nederland zijn er problemen op het elektriciteitsnet, daarnaast zijn er ook mogelijkheden om mitigerende maatregelen te nemen,” vertelt Bert van Mourik, projectleider mobiliteit bij Stichting Natuur & Milieu.

Nieuwe laadinfrastructuur wordt alleen geplaatst op plekken in Nederland waar dit mogelijk is. Dit moet voorkomen dat er stroomproblemen ontstaan, beweert Van Mourik. “Alle maatregelen die nu worden getroffen, zijn echter onvoldoende om netcongestie op te lossen,” stelt Bram Straten, senior manager bij Windkracht 5. “Hoe slim de oplossingen ook zijn, we zullen nieuwe kabels moeten blijven leggen,” aldus Straten.

Investeringen en uitdagingen

De Rijksoverheid geeft aan dat netbeheerders fors investeren om het elektriciteitsnet de komende jaren uit te breiden. Vanaf 2025 zullen de jaarlijkse uitgaven hiervoor oplopen tot 8 miljard euro per jaar. De overheid wil meer grond beschikbaar maken voor uitbreiding van het net. Volgens Van Mourik zal door de subsidie het aantal aanvragen voor het plaatsen van extra vermogen stijgen. “Dat kan het elektriciteitsnet niet aan, waardoor de wachtlijsten langer zullen worden,” zegt hij. “Netcongestie heeft wel degelijk een vertragend effect op de verduurzaming,” beweert Straten.

“Bedrijven moeten zelfvoorzienend zijn en zoveel mogelijk energie zelf achter de meter opwekken voor eigen gebruik, bijvoorbeeld door de inzet van  slimme batterijen en zonnepanelen,” zegt Anne Siepel, directeur en engineer bij OTG.energy. Volgens de Rijksoverheid kunnen batterijen helpen bij piekmomenten, door de belasting van het net op te vangen. “Ook is het essentieel dat een laadpaal uitgerust is met een EMS-systeem. Dit systeem zorgt ervoor dat de opgewekte energie direct naar het vervoermiddel gaat in plaats van naar het elektriciteitsnet.”

Over de auteur

Kellen Gortemaker

Mijn naam is Kellen Gortemaker (2004). Als journalist in opleiding ontwikkel ik mijn journalistieke vaardigheden. Mijn doel is om bijzondere verhalen over verschillende culturen en personen aan het publiek te tonen. Het is belangrijk dat de Nederlandse bevolking zich ook bezig houdt met wat er buiten ons kikkerlandje gebeurt. Daarom hoop ik verhalen te kunnen maken die de blik op de wereld voor velen zullen veranderen. Door mijn nieuwsgierigheid verdiep ik me graag in het buitenland en ben ik benieuwd naar de levenswijze van de bevolking. In de toekomst wil ik me om die reden specialiseren in culturele journalistiek. Van jongs af aan reis ik veel met mijn ouders en verdiep ik me graag in de historie van het land. Ik observeer tijdens mijn reizen hoe de mensen daar leven en leer graag meer over de cultuur. Daarnaast kijk ik documentaires, reisprogramma’s en talkshows om mijn kennis te vergaren en op de hoogte te blijven van de actualiteit. Ik denk dat Nederland nog wel een journalist kan gebruiken op internationaal gebied om onderwerpen aan het licht te brengen die nog niet genoeg getoond worden.