Het is weer collecteweek bij de Nederlandse Brandwondenstichting

Het is weer collecteweek bij de Nederlandse Brandwondenstichting

De traditie van geld collecteren, waarin mensen fysiek van deur tot deur gaan of op straat staan met collectebussen, heeft diepe wortels in de Nederlandse samenleving. Jaarlijks worden er miljoenen euro’s ingezameld voor goede doelen zoals de Nederlandse Brandwonden Stichting, het Rode Kruis, KWF Kankerbestrijding en vele andere organisaties. Van zes tot en met twaalf oktober gaan collectanten weer voor de deuren om geld in te zamelen voor de Nederlandse Brandwonden Stichting. Toch rijst de vraag of deze manier van geld inzamelen nog wel passend is in het digitale tijdperk waarin wel leven. 

Persoonlijke collectes

Bianca Prince, woordvoerder van de Nederlandse Brandwonden Stichting, benadrukt het belang van de jaarlijkse collecteweek: “Door van deur tot deur te gaan, geven we mensen de kans om in gesprek te gaan met onze vrijwilligers. Het verhaal van de collectant, zorgt ervoor dat mensen stilstaan bij het belang van ons werk,” vertelt Prince. “Collecteren is de enige bron van inkomsten die wij hebben. Dus deze week is belangrijk. Niet alleen voor ons als stichting maar ook voor de zorg rondom brandwonden.”

Volgens Prince zorgt de fysieke collecte niet alleen voor financiële bijdragen, maar ook voor bewustwording: “Mensen worden zich bewuster van de risico’s van brandwonden en het belang van preventie en behandeling. Dat soort gesprekken voer je niet zo snel via een digitale campagne.”

Digitale tijdperk

Hoewel de persoonlijke benadering nog steeds gewaardeerd wordt, kan het niet worden ontkend dat digitale fondsenwerving steeds meer terrein wint. “Het is een feit dat steeds minder mensen contant in huis hebben,” vervolgt Prince. “Daarom bieden wij tegenwoordig ook de mogelijkheid om via QR-codes en via betaalverzoeken te doneren. Op die manier kunnen we de voordelen van zowel traditionele collecte als moderne technologie combineren.”

Patrick Mulder, brandwondenonderzoeker die onderzoek doet naar de ontstekingsreactie bij brandwonden, deelt deze visie. “Onderzoek naar brandwonden en nieuwe behandelmethodes is kostbaar,” legt Mulder uit. “Wij zijn afhankelijk van donaties om vooruitgang te boeken. Digitale fondsenwerving geeft ons de mogelijkheid om een breder publiek te bereiken, zeker jongeren generaties die zich meer op sociale media en online platforms begeven.”

Mulder benadrukt echter dat de collecteweek nog steeds een belangrijke pijler is voor de fondsenwerving van de Nederlandse Brandwonden Stichting. “We zien dat juist tijdens de collecteweek veel mensen doneren. De zichtbaarheid op straat en de collectebus aan de deur herinnert mensen aan het werk dat we doen. Zonder fysieke aanwezigheid zouden veel mensen wellicht niet doneren.”

Toekomst van fondsenwerving

De opkomst van digitale betaalmethoden zoals iDEAL, Tikkie en crowdfundingplatforms zoals GoFundME hebben het makkelijker gemaakt om snel en efficiënt geld in te zamelen. Toch is er, volgens Prince als Mulder, nog steeds een plek voor de traditionele collecte. “Het gaat niet om het vervangen van de een door de ander,” zegt Prince. “Het is een kwestie van aanvullen. De toekomst van fondsenwerving ligt in een hybride mode waarin we zowel deur-tot-deur als digitale middelen benutten.”

Mulder voegt hieraan toe: “We moeten meegaan met de tijd, maar we moeten ook waarderen wat al tientallen jaren werkt. De collectant aan de deur blijft een belangrijk symbool van betrokkenheid en saamhorigheid. Mensen waarderen die persoonlijke benadering nog steeds.”

Deze week is het landelijke collecteweek bij de Brandwonden Stichting. Ik ben op het kantoor geweest om te vragen naar de week met ondersteuning van een persoonlijk verhaal van Silvia van Doorn

Over de auteur

Susanne Blommers

Susanne Blommers (2005) is een bevlogen beginnende journalist uit Voorschoten. Als kind wist ze iedereen om zich heen al te bevragen met haar nieuwsgierigheid. Het was daarom ook vanzelfsprekend toen ze besloot aan de School voor Journalistiek te studeren. Susanne werkt al als vrijwillig redacteur en radiomaker bij Steutelstad.