Jongeren kijken steeds minder televisie

Jongeren kijken steeds minder televisie

© Stocksnap

Jongeren kijken bijna geen traditionele televisie meer. Waar het vroeger normaal was om om acht uur het journaal aan te zetten, kiezen jongeren en jongvolwassenen nu massaal voor streamingdiensten en sociale media.

Volgens de Mediamonitor 2024 van het Commissariaat voor de Media kijkt slechts een klein deel van de jongeren nog dagelijks naar lineare televisie. De toezichthouder constateert dat het gebruik van streamingdiensten, podcasts en sociale media verder toeneemt, terwijl het bereik van traditionele media (televisie, radio en tijdschriften) afneemt.
Die ontwikkeling is volgens het Commissariaat structureel.

In het rapport schrijft het Commissariaat dat internationale platformen als YouTube, TikTok en Netflix steeds dominanter worden in het mediagedrag van jongeren. Daardoor komen zij minder vaak in aanraking met Nederlandse journalistiek en omroepen. “De verschuiving naar internationale platforms vormt een risico voor de geïnformeerdheid van burgers” aldus het rapport.

Ook villamedia meldt dat het Commissariaat zich zorgen maakt over deze trend. Jongeren halen hun nieuws steeds vaker via sociale media, waar de betrouwbaarheid van informatie niet altijd even goed te controleren is. Bovendien bepaalt het algoritme van die platforms grotendeels wat gebruikers te zien krijgen, waardoor het mogelijk is dat er een minder divers aanbod van nieuwsbronnen zichtbaar is.

Om jongeren beter te bereiken, pleit het Commissariaat voor beleid dat Nederlands aanbod zichtbaarder maakt op digitale platforms. Televisiezenders proberen ondertussen in te spelen op het veranderende kijkgedrag door programma’s online aan te bieden, maar de concurrentie met internationale spelers blijft groot.

Mediaspecialist Richard Otto (Tens Media) ziet dezelfde ontwikkeling die het Commissariaat schetst. Volgens hem is het kijkgedrag van jongeren voorgoed veranderd en moeten omroepen zich aanpassen aan de online realiteit. In de onderstaande video legt Otto uit hoe dit is ontstaan en wat mediabedrijven als maatregelen nemen om dit te proberen in te perken.

Over de auteur

Yorick Mante

Yorick Mante (Utrecht, 2004) Is een student Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Al van jongs af aan was Yorick bezig met het maken van video's en het opnemen van zelfbedachte radioprogramma’s. Met een sterke interesse in maatschappelijke thema's en rechtvaardigheid droomt Yorick ervan om zich in de toekomst in te zetten voor mensenrechten en verhalen te vertellen die écht impact maken.