TikTok-trends beïnvloeden steeds meer mensen

TikTok-trends beïnvloeden steeds meer mensen

TikTok is de afgelopen jaren een populair platform geworden en is nu een van de meest invloedrijke sociale media. Miljoenen mensen wereldwijd doen dagelijks mee aan TikTok-trends, en die hebben inmiddels een grote impact op hoe we ons kleden, wat we eten en zelfs hoe we ons gedragen en denken. Maar hoe gaan we om met groepsdruk, heeft het effect op mentale gezondheid en kunnen trends aansporen om gevaarlijke challenges uit te voeren?

De kracht van virale video’s

Het succes van TikTok komt voor een groot deel door het doordachte algoritme. De app laat gebruikers video’s zien die precies aansluiten bij hun interesses en dit kan er dan voor zorgen dat een filmpje binnen no-time viral kan gaan. Het ene moment maakt iemand een simpele dansvideo in de slaapkamer en voor je het weet doen miljoenen mensen dit dansje na.

Vooral jongvolwassen, die de grootste groep gebruikers vormen, worden sterk beïnvloed door deze trends. Veel van hen voelen zich aangemoedigd of zelfs onder druk gezet om deze trends uit te proberen. Ze worden beïnvloed om dan ook die nieuwe kleren te kopen om aan te sluiten bij een specifieke stijl, zoals de ‘clean girl aesthetic’ of ‘cottagecore’. Maar het gaat verder dan alleen mode. TikTok bepaalt ook welke producten populair zijn, hoe je je vrije tijd kan invullen en welke sociale normen ze belangrijk vinden.

Niet alle trends op TikTok blijven onschuldig. Hoewel veel challenges inspirerend zijn, komt het ook voor dat er bijvoorbeeld gevaarlijke challenges populair worden. Zoals de ‘Benadryl Challenge’’, waarbij mensen bewust een overdosis van het medicijn namen om hallucinaties aan te wakkeren. Deze trend leidde tot ernstige gezondheidsproblemen en zijn er zelfs enkele om het leven gekomen.

Maar TikTok heeft ook zijn positieve kanten. Trends zoals ‘365 Days of Gratitude’ moedigen kijkers aan om elke dag hun dankbaarheid op te schrijven. De mensen die deze trend hebben gedaan, geven aan dat hen mentaal sterker heeft gemaakt. TikTok kan ook ingezet worden om aandacht te richten op maatschappelijke problemen, zoals duurzaamheid en mentale gezondheid.

Het Platform wordt ook veel door bedrijven gebruikt voor hun marketing. Door virale content en samenwerkingen met influencers kunnen merken een groot publiek bereiken en echte connecties met hun doelgroep opbouwen. Hierdoor kan hun product snel viraal gaan, waardoor de verkoopcijfers omhooggaan. Denk aan die ene mascara of dat keukenhulpje dat je ineens overal voorbij zag komen. We zien dat merken steeds vaker samen werken met populaire TikTok-makers om hun producten op een speelse, authentieke manier te adverteren.

Heeft TikTok te veel invloed op ons?

De groeiende invloed van TikTok-trends roept wel veel vragen op. Hoeveel invloed willen we dat een app op ons leven heeft? Terwijl TikTok kansen biedt voor creativiteit en samenhang, zijn er ook zorgen onder de mensen. Hoe gaan we om met groepsdruk, het effect op mentale gezondheid en het aansporen van gevaarlijke challenges?

Volgens het artikel van Mediawijs zijn jongvolwassenen extra vatbaar voor interne druk om te voldoen aan schoonheids- en succesnormen die ze via deze media gepresenteerd krijgen. Dit kan leiden tot zelfobjectivering, waarbij men zichzelf door de ogen van anderen ziet en als object beoordeelt, wat een negatief effect kan hebben op hun zelfbeeld. Door bewustwording te creëren en kritisch denken te bevorderen, kunnen jongeren en jongvolwassenen leren omgaan met deze uitdagingen en een gezonder zelfbeeld ontwikkelen dat minder afhankelijk is van externe validatie​

Toch lijkt het erop dat TikTok voorlopig niet verdwijnt. De app blijft trends aansporen en dit kan gebruikers over de hele wereld beïnvloeden. De impact die TikTok heeft op zowel individuen als de samenleving is enorm, van virale uitdagingen tot maatschappelijke kwesties. Het is duidelijk dat de trends blijven komen, dus de oplossing ligt in het vinden van een balans. Een bewuste strategie van sociale media kan helpen de negatieve gevolgen te beperken, terwijl we toch gebruik kunnen maken van de creatieve en verbindende invloed van het platform. De uitdaging is niet of TikTok blijft bestaan, maar hoe we als samenleving omgaan met de invloed die het heeft op ons dagelijks leven en onze geestelijke gezondheid.

Benieuwd naar de impact van TikTok trends? Klik dan snel op deze video! In onze nieuwe reportage gaan we de meest populaire TikTok challenges en dansjes ook zelf uitproberen. Wat maakt deze trends zo onweerstaanbaar? Wat gebeurt er als we ze zelf uit testen? Van hilarische mislukte pogingen tot verrassende successen, we nemen je mee in de wereld van TikTok en checken deze virale trends.

Video productie:

Over de auteur

Jessica Petrosian

Mijn naam is Jessica Petrosian (2003). Ik volg de opleiding journalistiek aan de Hogeschool van Utrecht. Na mijn studie wil ik vooral achter de schermen schrijven en hoop ik documentaires in het buitenland te kunnen maken.