Taal en tijd in het Boekenweekgeschenk

Taal en tijd in het Boekenweekgeschenk

Het Boekenweekgeschenk is al decennia lang een traditie, maar wat zegt de keuze van het geschenk over onze taal en generatie? Dit jaar staat de Boekenweek in het teken van ‘Je Moerstaal’, en dat roept de vraag op: sluit het Boekenweekgeschenk aan bij de manier waarop we vandaag de dag met taal omgaan? 

Schrijver Gerwin van der Werf, die dit jaar het Boekenweekgeschenk ‘De Krater’ schreef, erkent dat taal een dynamisch fenomeen is. “Ik schrijf over drie jonge mensen die hun eigen taal hebben.” Zijn boek weerspiegelt daarmee niet alleen een actueel thema, maar het taalgebruik ligt dichter bij de huidige generatie.  

Volgens jurylid en booktokker Noah de Campos Neto was de toegankelijkheid voor jongeren een belangrijk criterium bij de keuze van het boek. “Het heeft een vrij diverse thematiek. Dus mentale gezondheid en hier en daar ook wat queer thematiek, dat vond ik heel mooi. Dat zie je niet heel vaak in een Nederlands boek.” Niet alleen taal, maar ook thematiek speelt dus een rol in de aansluiting bij een nieuwe generatie lezers. 

Toch is het niet vanzelfsprekend dat jongeren zich in het Boekenweekgeschenk herkennen. Rik van de Westelaken merkt op dat jongeren vaak denken dat boeken saai zijn, maar dat dit een misvatting is. De toegankelijkheid van het geschenk, zowel qua lengte als taalgebruik, speelt een rol in hoe jongeren ermee in aanraking komen. 

Het Boekenweekgeschenk hoeft niet altijd naadloos aan te sluiten bij het thema van de Boekenweek vertelt Lisanne Mom, woordvoerder van de Boekenweek: “Het boekenweekgeschenk hoeft nooit bij een thema geschreven te worden.”.

Wat betekent dit alles voor de toekomst van het Nederlandse taalgebruik in boeken? Volgens Van de Westelaken evolueert taal voortdurend. “De taal die wij twintig jaar geleden spraken, die spreken we nu niet meer.”  

Het Boekenweekgeschenk laat zien hoe literatuur kan meegroeien met de tijd. Zo blijft het een spiegel van hoe we met taal omgaan, generatie na generatie. 

Hoe wordt lezen aantrekkelijker gemaakt voor jongeren? Bekijk het in de videoreportage.

Over de auteur

Dina Medaghri-Alaoui

Dina Medaghri Alaoui is een gedreven tweedejaars journalistiekstudent aan Hogeschool Utrecht met een sterke interesse in nieuws, digitale media, videoproductie en de kracht van social media. Met haar achtergrond in online contentcreatie, een bereik van 125 duizend volgers op TikTok en haar analytische benadering van sociale platformen, weet zij hoe zij een jong publiek kan bereiken en boeien. Dina wil verhalen vertellen die aansluiten bij de belevingswereld van jongeren en hiermee journalistiek toegankelijk maken voor een breed publiek. Dina's doel is om opdrachtgevers haar creativiteit, kritische blik en sterke digitale kennis te bieden. Met sterke vaardigheden in video-editing, research en social media-strategie, wil Dina opdrachtgevers laten zien dat ze niet alleen creatief, maar ook strategisch te werk gaat. Haar ambitie is om in de nieuws journalistiek impactvolle producties en content te maken die niet alleen informeert, maar ook inspireert en activeert. Dina straalt een frisse, innovatieve aanpak uit en is vastberaden om verhalen te vertellen die een breed publiek aanspreken, zonder de diepgang te verliezen die journalistiek nodig heeft.