Haal je regenboogjurkje en glittermicrofoon maar weer uit de kast, want K3 keert terug! De aankondiging van Karen, Kristel en Kathleen – dé originele K3 – lieten fans niet aan zich voorbij laten gaan. Binnen vier uur waren alle shows uitverkocht. Deze comeback is lang niet de enige; de afgelopen tijd keren steeds meer artiesten terug op het podium. Waarom gaan we hier zo goed op?
Onderzoek laat zien dat muziek en nostalgie hand in hand gaan. Muziek is namelijk een veelvoorkomende en invloedrijke bron van nostalgie. Deze nostalgie, die dus opgewekt wordt door muziek, brengt psychologische voordelen met zich mee. Zo kan het werken als een buffer tegen ongemakkelijke emoties, zoals verdriet.
Er gebeuren nog veel meer dingen in ons brein wanneer we nostalgie ervaren. Nostalgie vergroot het welzijnsgevoel en geeft een boost van inspiratie en creativiteit, jeugdigheid, optimisme en energie. Het kan ons zelfs aanmoedigen om risico’s te nemen en doelen na te jagen.
Dat nostalgie zoveel goeds kan doen, zorgt ervoor dat mensen er veel voor over hebben om terug te gaan naar vroeger, bijvoorbeeld door dure tickets te kopen voor een concert. Dit maakt dat nostalgie een goede marketingmiddel is. Het is niet voor niets dat er veel reboots en remakes van tv-series worden gemaakt en er veel meer andere artiesten zijn die met een comeback komen.
Als er iemand blij is met de terugkeer van de originele K3, dan is het Sven (23) wel. Tien jaar lang heeft hij alles van K3 gescoord wat los en vast zit – van cd’s tot merch die je nergens meer vindt. In onderstaande video vertelt hij wat deze verzameling voor hem betekent en laat hij zijn favoriete item zien. Benieuwd naar wat Sven drijft om een kamer vol met K3 te hebben? Check het hieronder!