Strijd om Zwaarwerkregeling en betere arbeidsomstandigheden

Strijd om Zwaarwerkregeling en betere arbeidsomstandigheden

De Nederlandse Spoorwegen (NS) worden momenteel geconfronteerd met een grote uitdaging, namelijk een personeelstekort. Door de stakingen van 11 september in het openbaar vervoer voor de Zwaarwerkregeling, gaat dit probleem alleen maar verergeren.

Op dit moment heeft de NS een tekort van ministens 800 medewerkers. Dit tekort wordt verergerd door de Zwaarwerkregeling, waardoor de werkomstandigheden voor het personeel aanzienlijk zwaarder maakt. Door de verhoogde werkdruk en de moeilijkheden bij het werven van nieuw personeel, ondervinden reizigers nu vaak vertragingen en uitgevallen treinen. Dit heeft niet alleen invloed op de dagelijkse forenzen, maar ook op andere reizigers door het hele land. ‘De laatste tijd zijn er zoveel storingen dat ik steeds minder vertrouwen heb in de NS. Elke keer is het weer afwachten of mijn trein wel rijdt, en dat begint echt frustrerend te worden,’ zegt Sophie de Vries, reiziger.

Als de Zwaarwerkregeling uiteindelijk wordt ingevoerd zonder dat er maatregelen worden genomen om het probleem aan te pakken, dan zal het personeelstekort onder treinmachinisten alleen maar meer stijgen. Het is daarom belangrijk dat er niet alleen aandacht is voor betere arbeidsomstandigheden, maar ook voor voldoende personeel. ‘De laatste tijd zijn er zoveel storingen dat ik steeds minder vertrouwen heb in de NS. Elke keer is het weer afwachten of mijn trein wel rijdt, en dat begint echt frustrerend te worden,’ zegt Sophie de Vries, reiziger.

‘In de ideale wereld zou iedereen in Nederland tot zijn 67e kunnen doorwerken. Bedrijven zouden hun medewerkers die zwaar werk doen, op tijd moeten omscholen. Je moet niet wachten tot iemand fysiek helemaal uitgeput is. Het is beter om bijvoorbeeld een werknemer rond zijn 40e om te scholen, voordat hij problemen krijgt met zijn rug,’ legt hoogleraar Starink uit. Vakbondsman De Vos zou dat ook graag willen zien, maar weet ook dat dit niet altijd haalbaar is. ‘Wij zijn ook voor duurzame inzetbaarheid, zodat iedereen zijn werk zo lang mogelijk kan volhouden. Denk aan omscholing of dat iemand op een bepaalde leeftijd geen nachtdiensten meer hoeft te draaien.’

Ondanks de klachten van de NS-machinisten, denkt niet iedereen dat het Zwaarwerkregeling de juiste oplossing is. Die groep is van mening om juist de werkdruk te verlagen, zodat de arbeidsomstandigheden worden verbeterd en hierdoor ook geen personeelstekort gaat ontstaan.

 

Het interview kan je beluisteren op de ON AIR website. Het gedeelte waar treinmachinist, Robert Richardson aan het woord is, hoor je tussen 3.48 – 7.40.

(Bestand was te groot om te knippen, vandaar dat ik het zo oplos.)

Over de auteur

Jessica Petrosian

Mijn naam is Jessica Petrosian (2003). Ik volg de opleiding journalistiek aan de Hogeschool van Utrecht. Na mijn studie wil ik vooral achter de schermen schrijven en hoop ik documentaires in het buitenland te kunnen maken.