Duitse supermarkten onverminderd populair bij Nederlanders, ondanks grenscontrole

Duitse supermarkten onverminderd populair bij Nederlanders, ondanks grenscontrole

Edeka supermarkt Gronau

Na het invoeren van de grenscontrole in Duitsland op 16 september, zien Duitse supermarkten geen verschil in de verkoop aan Nederlandse consumenten. Dit ondanks de strenge controles en toenemende files aan de grens. ‘’Ze zullen zich daar niet door laten tegenhouden’’, zegt retaildeskundige Dirk Mulder.

Julian, supermarktmedewerker van Edeka in het Duitse Gronau, beweert dat de grenscontrole geen effect heeft op de hoeveelheid Nederlandse klanten. Er is volgens hem zo weinig controle dat er geen problemen ontstaan voor de verkoop. Volgens Julian bestaat de helft van de klanten uit mensen met een Nederlandse nationaliteit en heeft de andere helft een Duitse nationaliteit.

‘’De meeste Nederlandse klanten komen vanuit het grensgebied met Duitsland’’, vertelt Dirk Mulder. Er wordt maar door een beperkt aantal grensovergangen gecontroleerd. ‘’Er zijn nog genoeg wegen waar dat niet het geval is. Dat zou de mensen die in het grensgebied wonen niet tegenhouden om boodschappen te doen over de grens’’, zegt Mulder. ‘’De mensen die in het grensgebied wonen weten wel hoe ze ongestoord de grens over kunnen gaan’’, aldus Mulder.

Prijsverschil

Dat de Nederlandse consumenten boodschappen halen in Duitsland is niet voor niets. Duitsland houdt de prijzen voor producten laag in vergelijking tot Nederland. Mulders vertelt dat je in Duitsland voor groente en fruit minder btw betaalt. Volgens het Centraal Planbureau (CPB), staat het btw-tarief in Nederland nu nog op 9%. In Duitsland ligt het btw-tarief voor groente en fruit op 7%.

Naast het verschil in het btw-tarief gaan de supermarkten in Duitsland en Nederland te werk met verschillende prijsstrategieën. ‘’In Duitsland hebben de supermarkten een lage prijsstrategie’’, zegt Mulder. ‘’Dat houdt in dat ze in het algemeen de prijs van producten laag houden en daardoor minder diepe aanbiedingen hebben’’. ‘’De prijsstrategie is in Duitsland anders dan in Nederland. In Nederland kennen we de high-low prijsstrategie. Gemiddeld genomen hebben de supermarkten een iets hoger prijsniveau, maar daarentegen hele diepe aanbiedingen’’.

 

Over de auteur

Kellen Gortemaker

Mijn naam is Kellen Gortemaker (2004). Als journalist in opleiding ontwikkel ik mijn journalistieke vaardigheden. Mijn doel is om bijzondere verhalen over verschillende culturen en personen aan het publiek te tonen. Het is belangrijk dat de Nederlandse bevolking zich ook bezig houdt met wat er buiten ons kikkerlandje gebeurt. Daarom hoop ik verhalen te kunnen maken die de blik op de wereld voor velen zullen veranderen. Door mijn nieuwsgierigheid verdiep ik me graag in het buitenland en ben ik benieuwd naar de levenswijze van de bevolking. In de toekomst wil ik me om die reden specialiseren in culturele journalistiek. Van jongs af aan reis ik veel met mijn ouders en verdiep ik me graag in de historie van het land. Ik observeer tijdens mijn reizen hoe de mensen daar leven en leer graag meer over de cultuur. Daarnaast kijk ik documentaires, reisprogramma’s en talkshows om mijn kennis te vergaren en op de hoogte te blijven van de actualiteit. Ik denk dat Nederland nog wel een journalist kan gebruiken op internationaal gebied om onderwerpen aan het licht te brengen die nog niet genoeg getoond worden.