Misstanden bij cosmetische ingrepen

Misstanden bij cosmetische ingrepen

Foto ter beschrijving. Bron: Malkovstock

Utrecht – Vanaf 7 oktober is er een nieuw meldpunt voor cosmetische ingrepen. Het gaat hierbij om ingrepen zoals laser- en IPL-behandelingen of behandelingen met andere bijbehorende technieken, chemische peelings en microneedling. Als je na zo’n behandeling huidschade hebt opgelopen, kan je dat melden bij dit nieuwe punt.  

De Nederlandse Vereniging van Huidartsen (NVH) heeft dit meldpunt opgericht. Andere cosmetische ingrepen zoals botox, fillers en chirurgische ingrepen kan je al langere tijd melden bij een het Landelijk Meldpunt Zorg van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). In Nederland zijn medische handelingen waarbij er geïnjecteerd of geopereerd wordt, wettelijk geregeld wie deze handelingen wel en niet mogen uitvoeren. Maar behandelingen zoals peelings of met lasertechnieken vallen daar buiten. Maar de NVH hoort regelmatig dat er veel misstanden zijn bij dit soort behandelingen en dat mensen soms ook huidschade oplopen, als dit niet goed wordt uitgevoerd.  

Het Juridisch Bureau Letselschade & Gezondheid, bieden gratis juridische bijstand en advies bij letselschade. Op hun website staat aangegeven wanneer je recht hebt op schadevergoeding bij schade na cosmetische ingrepen. Daar geven ze aan wat precies cosmetische schade is, hier vallen brandwonden, littekens, huidverkleuring, verminking, moeilijker lopen vanwege letsel aan benen of voeten, geamputeerde been, arm of vinger en beschadiging aan het gebit. Je hebt dus ook recht op een schadevergoeding nadat je brandwonden hebt opgelopen door een laserbehandeling.  

Daarom heeft de NVH ook dit nieuwe meldpunt opgericht, zodat mensen die na zo’n behandeling schade hebben opgelopen, ook ergens terecht kunnen voor hulp. Daarnaast wil de NVH ook meer inzicht krijgen in misstanden binnen de cosmetische zorg. Maar uiteindelijk wil de NVH de wetgeving kunnen aanpassen naar aanleiding van dit meldpunt, zodat het duidelijk is wie deze type behandelingen wel en niet mag uitvoeren. Monique van Bekkem, directeur van NVH: “Bij ons worden de meldingen nu vooral geïnventariseerd. Dus het is niet zo dat wij daar opvolging aangeven of mediation, of dat we die melding echt gaan afhandelen. Voor de huitherapie geldt natuurlijk al de officiële klachten- en geschillenregeling.” De NVH wil meer inzicht krijgen in misstanden binnen de cosmetische zorg. Maar uiteindelijk wil de NVH de wetgeving kunnen aanpassen naar aanleiding van dit meldpunt, zodat het duidelijk is wie deze type behandelingen wel en niet mag uitvoeren. Monique: “Ook omdat mensen die dit soort handelingen ondergaan en als er schade optreedt, er vaak heel veel schaamte is om een melding te maken. Mensen in de omgeving spreken je daar op aan, die zeggen dan waarom heb je überhaupt die behandeling laten doen? Dus is er heel veel schaamte om vervolgens stappen te ondernemen. Terwijl als het misgaat, is het wel belangrijk dat daar meldingen van komen.”  

Onze verslaggever Lola Elst ging langs bij Bergman Clinics en het hoofdkantoor van de NVH:

Over de auteur

Lola Elst

Lola is nieuwsgierig en vindt het leuk om op onderzoek uit te gaan naar interessante verhalen. Als Utrechtse maak ze enthousiast nieuws over de prachtige binnenstad. Met name kunst en cultuur en maatschappelijke thema's hebben haar interesse.