Spoorwegnetwerk in Turkije de laatste jaren explosief gegroeid

Spoorwegnetwerk in Turkije de laatste jaren explosief gegroeid

Het Turkse treinnetwerk is sinds 2013 explosief gegroeid. Foto: Erdélyi Árpád/Flickr

Het spoorwegenetwerk in Turkije zit enorm in de lift. Hoewel er in 2013 nog weinig verschil was met de omliggende landen, vervoeren ze nu jaarlijks ruim vier keer zoveel passagiers, blijkt uit gegevens van Eurostat.

Om deze explosieve groei deels te kunnen verklaren moeten we kijken naar het ontwikkelingsgeld dat vanuit de EU naar Turkije gaat. De treinverbinding tussen Ankara en Istanboel kostte bijvoorbeeld al een slordige 140 miljoen euro, gefinancierd door het ontwikkelingsgeld van de Europese Unie. In 2013 ontving het land volgens de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) € 2,4 miljard ontwikkelingshulp vanuit de Europa.

De grote ontwikkelingshulp vanuit de EU richting Turkije kan niet volledig in verband worden gebracht met de sterke groei van het Turkse spoorwegnetwerk, aangezien Turkije zelf ook zo’n 181 miljard euro vrij heeft gemaakt voor de plannen in de ‘Transport Vision 2053’. President Erdogan verwacht in 2053 een ‘logistieke grootmacht te worden’ als antwoord op de Russische zijderoute. Minister van Transport Karaismanoglou heeft als doel gesteld om van de huidige 13.000 kilometer spoor naar 28.590 kilometer spoor in 2053 te gaan.

Watertransport

De sterke groei van Turkije steekt stevig af bij andere landen die in 2013 onder de 100 duizend personen per jaar vervoerden over het spoor. Als je het transport vergelijkt met bijvoorbeeld Slowakije, een land dat in 2013 op nagenoeg hetzelfde niveau met Turkije lag, is het vervoer over het water de populairste manier van transport en is het spoorwegnetwerk veel minder populair.

Inhaalslag 

‘Je ziet dat Turkije echt een inhaalslag heeft gemaakt door vooral te investeren op hogesnelheidstreinen’, aldus Turkije kenner en voormalig redactiechef van de spoortitels van ProMedia, Nick Augusteijn. Dat de groei zo snel gaat, heeft volgens Augusteijn te maken met het kleine hoeveelheid spoor dat er al ligt. ‘Turkije is echt van de grond af aan begonnen met bouwen. Duitsland heeft die wil voor hogesnelheidstreinen ook wel, maar heeft veel meer oud spoor liggen. Die zijn drukker met renoveren dan nieuw spoor aanleggen. Turkije heeft dat obstakel niet.’ De aanleg van hogesnelheidslijnen kan volgens Augusteijn ook echt gezien worden als een teken van vooruitgang. ‘Je maakt er goede sier mee, zeker in een land met grote afstanden. Nederland streeft ook al jaren naar een hogesnelheidstrein maar daar is het vooral heel veel vallen en weinig opstaan.’

Dataverantwoording:

De gebruikte data zijn afkomstig van Eurostat en geeft de hoeveelheid treinpassagiers van 2013 tot 2022 weer. Eurostat is de database van de Europese unie en heeft openbare data over verschillende sectoren binnen en buiten de EU. De keuze om de desbetreffende landen te gebruiken in de visualisatie is gemaakt omdat van deze landen het aantal treinpassagiers in 2013 onder de 100 duizend lag. Hierdoor is de groei van Turkije duidelijk zichtbaar. De dip vanaf 2019 in alle was de aanloop naar de coronacrisis waardoor het openbaar vervoer grotendeels plat werd gelegd.

 

 

 

 

Over de auteur

Elias Ludikhuijze

Freelance filmmaker met eindeloos veel enthousiasme, passie en perfectionisme. Ik heb een grote voorliefde voor documentaire, maar heb ook veel ervaring in fictie, journalistiek en corporate producties. Mijn cinematografie kenmerkt zich door intimiteit, snelheid en simpliciteit. Ook ben ik in 2021 begonnen aan de studie journalistiek in Utrecht om mijn kennis over narratologie uit te breiden en mij inhoudelijk nog meer te kunnen onderscheiden. Mijn doel is bereikt wanneer de kijker de camera vergeet en zich vergezeld met het onderwerp. Dat zijn voor mij de momenten die het filmmaken zo waardevol maken.