Meer dan 28 duizend vleeskuikens overleden door oververhitting bij transport

Foto: Pexels

In de zomer van 2020 zijn meer dan 28 duizend vleeskuikens overleden door oververhitting tijdens het transport van stal naar slachthuis blijkt uit eigen onderzoek. Vooral op dagen met een temperatuur boven de 30 graden Celcius nam het sterftecijfer fors toe.

Vorig jaar werden 577 miljoen vleeskuikens aangevoerd bij Nederlandse slachthuizen, waarvan 575 duizend dood aankwamen. De oorzaken zijn verschillend. Zo kan een vleeskuiken al gebroken boten en vleugels oplopen tijdens het vangen in de stal en hieraan sterven tijdens het transport. Ook kan een vleeskuiken tijdens de rit tegen een container aanslaan en overlijden door een botbreuk. Daarnaast wordt het op sommige dagen te heet in de containers, waardoor de dieren het benauwd krijgen en sterven van de hitte.

Sterfte afhankelijk van temperatuur

Uit onderzoek van de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) komt naar voren dat bij een buitentemperatuur van 25 graden of lager er geen of nauwelijks sprake is van sterven door oververhitting tijdens een transport. Vanaf de 25 tot 27 graden sterven 0,01 procent van de vleeskuikens door de hitte. Vanaf de 27 graden en hoger gaat dat percentage stijgen. Tussen de 27 en 30 graden sterft 0,14 procent tijdens vervoer. Vanaf 30 graden neemt het percentage sterfgevallen tijdens transport toe tot 0,27 procent.

Dode vleeskuikens per dag

Uit voorlopige cijfers van het CBS over 2020 blijkt dat gemiddeld 1,6 miljoen vleeskuikens per dag naar Nederlandse slachthuizen gebracht worden. Aan de hand van het onderzoek van de NVWA is te berekenen hoeveel van deze vleeskuikens door oververhitting dood op de plaats van bestemming aankomen. Gemiddeld sterven 1644 vleeskuikens tijdens een transport op een dag waar bij de temperatuur onder de 25 graden is. Naarmate de temperatuur oploopt, neemt het sterftegetal ook toe. Op dagen met 30 graden of hoger sterven gemiddeld 2028 vleeskuikens extra door de hitte. Het KNMI heeft berekend dat er vorig jaar 32 dagen waren waarbij de temperatuur boven de 25 graden kwam. Ook had 2020 is totaal 12 dagen met een temperatuur van 30 graden of hoger. Aan de hand daarvan is vast te stellen dat 28.161 vleeskuiken vorig jaar tijdens de transport zijn overleden door hitte.

Maatregelen

Koen Oestrik van Wakker Dier vindt dat het Ministerie van Landbouw veel harder moet optreden om de sterfte tegen te gaan. “Wij zijn bekend met deze cijfers. En vinden dat minister Schouten moet ingrijpen met een transportverbod op hete dagen. Boven de 27 graden moet het verboden worden om dieren te vervoeren, met uitzondering van een gekoelde veewagen.”

Momenteel geldt in Nederland een Nationaal plan veetransport. Hierin staat dat veetransport verboden is als er sprake is van ‘vier dagen achter elkaar een temperatuur van 27 graden is’ of wanneer er ‘een enkele dag met een temperatuur van 30 graden’ is. Alleen is dit niet een wet- en regelgeving en de NVWA kan daardoor niet op het plan handhaven. Uiteindelijk bepaalt de chauffeur van het transport of het verantwoord is om te gaan rijden.