Lp verkoop haalt cd verkoop bijna in

Lp verkoop haalt cd verkoop bijna in

Al een paar jaar is er een stijging in de verkoop van vinylplaten. Waar twintig jaar geleden platen werden vervangen door cd’s, haalt de verkoop van platen die van andere fysieke producten bijna in. De komst van streamen zorgde voor een flinke daling in de verkoop van fysieke producten, maar de lp-trend van de laatste paar jaar heeft hier verandering in gebracht.

“De markt is in de laatste paar jaren heel erg veranderd”, vertelt data-analist Koen de Groot. Hij werkt voor de branchevereniging van de entertainmentindustrie, de NVPI. “Lp is een nichemarkt. Het is heel populair omdat het een vintage stijl heeft wat mensen mooi vinden.” Het afgelopen jaar zijn platen flink in prijs gestegen. Dit komt door schaarste van grondstoffen. Toch hebben mensen geen moeite met deze prijsstijging, en blijven platen kopen. Cd’s zijn niet duurder geworden, en geven volgens De Groot veel beter geluid dan platen. Ondanks al deze nadelen kiezen mensen toch voor platen. “Mensen kopen het voornamelijk omdat ze iets moois in hun handen willen hebben”, zegt hij.

De Groot vertelt dat er in 2021 wel al een stijging te zien is in de verkoop van cd’s en ander fysieke producten. De Groot durft dit niet te koppelen aan een stijgende populariteit van cd’s. “Vorig jaar waren alle winkels dicht dus we denken niet dat het een trend is.” Hij denkt daarom dat de stijging van de verkoop van cd’s daarom ook niet zal aanhouden. Hij denkt wel dat de verkoop van vinyl zal blijven stijgen. “Op een gegeven moment zal er wel een grens zijn, het gaat namelijk om een selecte groep mensen.” Het marktaandeel van streaming is rond de tachtig procent, terwijl het marktaandeel van lp’s acht procent is. “Mensen die niet echt geïnteresseerd zijn in vinyl hebben nog steeds platen.” Het marktaandeel van acht procent bestaat dus niet alleen uit liefhebbers, maar ook veel trendvolgers. Deze groep is niet duurzaam voor het marktaandeel, en zal vroeg of later stoppen met kopen. Met de komst van verschillende streamingdiensten zal het marktaandeel van streamen ook alleen maar groter worden. Twintig jaar geleden was de fysieke productverkoop de marktleider, maar dat is inmiddels overgenomen door het streamen.

De database van de NVPI heeft geen volledig zicht op de totale markt. Tweedehands verkoop wordt niet meegerekend omdat er geen data van te verkrijgen is, en de platen al een keer verkocht zijn. De Groot vindt het daarom lastig te zeggen of er bij bepaalde muziekgenres de platenverkoop hoger is. “Je ziet niet echt een verschil met de algemene verkoop van muziek. Zeventig of tachtig procent is pop, gevolgd door hiphop en R&B.” Dit zijn dus niet volledig representatieve cijfers van de markt. “Lp is een tweedehands markt, daar worden denk ik een flink aantal oude platen verkocht wat niet wordt geregistreerd”, zegt hij. Er worden dus voornamelijk platen verkocht in het genre pop, maar de verkoop van tweedehands platen zal er waarschijnlijk anders uitzien.

 

 

[aesop_content color=”#ffffff” background=”#d93052″ columns=”1″ position=”none” imgrepeat=”no-repeat” disable_bgshading=”off” floaterposition=”left” floaterdirection=”up” revealfx=”inplaceslow” overlay_revealfx=”off” aesop-generator-content=”Verantwoording data De data van de visualisatie is verzameld uit de jaarlijkse marktcijfers van de NVPI. De cijfers van de categorie fysiek product -vinyl heb ik verkregen door de cijfers van de verkoop van vinyl af te trekken van de cijfers van de verkoop van fysiek product. Vinyl valt namelijk ook onder de categorie fysiek product. De cijfers van streamen waren pas te verkrijgen vanaf 2011 omdat streamen toen begon op te komen en er meer streamingdiensten kwamen. De cijfers van de voorgaande jaren zijn verwaarloosbaar. Ik heb de datavisualisatie met het programma Flourish gemaakt. Ik heb gekozen voor de combinatie staaf -en lijngrafiek, omdat de data van de verkoop van lp’s in het begin heel laag is. Daardoor was de stijging van de verkoop in een staafgrafiek niet goed te zien.

“]Verantwoording data

De data van de visualisatie is verzameld uit de jaarlijkse marktcijfers van de NVPI. De cijfers van de categorie fysiek product -vinyl heb ik verkregen door de cijfers van de verkoop van vinyl af te trekken van de cijfers van de verkoop van fysiek product. Vinyl valt namelijk ook onder de categorie fysiek product. De cijfers van streamen waren pas te verkrijgen vanaf 2011 omdat streamen toen begon op te komen en er meer streamingdiensten kwamen. De cijfers van de voorgaande jaren zijn verwaarloosbaar. Ik heb de datavisualisatie met het programma Flourish gemaakt. Ik heb gekozen voor de combinatie staaf -en lijngrafiek, omdat de data van de verkoop van lp’s in het begin heel laag is. Daardoor was de stijging van de verkoop in een staafgrafiek niet goed te zien.[/aesop_content]

Over de auteur

Sofia Robben

Sofia Robben is freelance journalist die gespecialiseerd is in het maken van video's. Haar interesses liggen bij maatschappelijke onderwerpen en kunst en cultuur.