Autodelen: goedkoper én zuiniger

Autodelen: goedkoper én zuiniger

In Nederland staan 8 miljoen auto’s gemiddeld 23 uur per dag stil volgens een bewering van de milieudefensie. Broeikasgasemissies van personenauto’s zijn één van de belangrijkste klimaatproblemen. Massaal autogebruik in steden veroorzaakt naast opwarming van de aarde, in steden voor veel luchtvervuiling. Hoe kan dit slimmer en zuiniger?

 

De auto 23 uur per dag stil laten staan, dat is toch wel een duur grapje. Steeds meer mensen kiezen er daarom voor om hun tweede auto of zelfs hun enige auto te verkopen en in te ruilen voor een deelauto. Recent onderzoek van kenniscentrum CROW laat zien dat het aantal autodelers stijgt. In het voorjaar van 2021 telt Nederland over 971.000 autodelers. Dat is meer dan drie keer zoveel als in 2017 en ruim twee keer zoveel als in 2018.

 

Toch houden veel mensen hun auto ondanks dat ze de auto weinig gebruiken. Volgens Martien Das, senior adviseur lokaal klimaatbeleid en duurzame mobiliteit bij Rijkswaterstaat, komt dat omdat mensen een auto aanschaffen uit gewoonte. “Een deel van de Nederlanders heeft écht dagelijks een auto nodig doordat ze door werk daar van afhankelijk zijn. Maar een heleboel auto’s staan inderdaad heel veel stil, omdat mensen eigenlijk een auto aanschaffen uit gewoonte. Ze berekenen geen business case en kijken niet hoe vaak ze de auto echt nodig hebben. Als die eerste of tweede auto eenmaal is aangeschaft, blijft hij toch vaak staan zolang mensen het kunnen betalen en zolang de auto niet instort bij de APK.”

 

“Bij veel mensen, vooral oudere mensen, is een auto bezitten ook een gevoel van zekerheid. Als je een auto nodig hebt, je ook direct in de auto kan stappen. Dat is ook zo met autodelen, alleen moet je eerst via een app reserveren, wat maar een halve minuut kost. Omdat ze het autodelen niet kennen, zien ze allerlei beren op de weg waardoor ze niet zo snel zullen overstappen.”

Het grootste voordeel aan autodelen is dat je alleen betaald voor de keren dat je de auto pakt. Geen geld meer naar de jaarlijkse APK en andere kosten. Naast de kosten die je met autodelen bespaart, toont recent onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid aan dat autodelen positieve effecten heeft op de C02 uitstoot. De autodelers in Nederland bezitten nu ruim 30 procent minder auto’s dan voordat ze met autodelen begonnen. Ook leggen de deelauto’s minder beslag op de ruimte, doordat er minder parkeerplaatsen nodig zijn; dat scheelt 120.000 vierkante meter.

[aesop_image img=”https://svjmedia.nl/irisvanree/wp-content/uploads/sites/591/2021/11/kilomters-per-jaar-nieuw-e1635975699628.jpg” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

In 2019 reed de gemiddelde benzine personenauto 13.000 kilometer per jaar. De autodeelgebruiker rijdt zo’n 15 tot 20 procent minder kilometer per jaar, dat is 10.725 kilometer.

[aesop_image img=”https://svjmedia.nl/irisvanree/wp-content/uploads/sites/591/2021/11/lf-2021-11-03-18_33_56.jpg” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Jaarlijks stoot de gemiddelde benzine personenauto 3.360 kg C02 uit. De autodeelgebruiker stoot zo’n 8 tot 13 procent minder C02 uit, dat is gemiddeld 3.007 kg C02.

 

Autodelers denken bewuster na over het gebruiken van een auto en pakken daardoor minder snel de auto. “Als je een auto reserveert in de app, kan je vaak al gelijk zien wat de rit gaat kosten. Dus ook al is het maar een kwestie van een halve minuut reserveren in de app, je hebt even dat moment dat je nadenkt over of je de fiets, bus of auto pakt. Je zet minder snel dat gewoontegedrag in om de auto te pakken”, zegt Das.

 

Verantwoording

Voor de data-analyse heb ik gebruik gemaakt van de data van het CBS over het aantal kilometers die de gemiddelde personenauto per jaar aflegt en hoeveel kg C02 de personenauto gemiddeld jaarlijks uitstoot. Uit het onderzoek van KiM en PBL is gebleken dat autodelers 15 tot 20 procent minder kilometer per jaar rijden en 8 tot 13 procent minder kg C02 uitstoten. Ik heb het gemiddelde van 17,5 procent genomen om uit te rekenen hoeveel kilometer de gemiddelde autodeler aflegt. En het gemiddelde van 10,5 procent om uit te rekenen hoeveel kg C02 de gemiddelde autodeler uitstoot. De tabellen heb ik met localfocus gemaakt, waarin een illustratie van Vecteezy te zien is.

 

 

Over de auteur

Iris van Ree

Studente aan de Hogeschool Utrecht. Heeft u tips over een artikel of een gebeurtenis? Stuur een mailtje naar: iris.vanree@student.hu.nl