Onder het mes voor het ideaal

Onder het mes voor het ideaal

Het felle lamplicht reflecteerde op de steriele witte wandtegels, terwijl het zachte gerinkel van medische instrumenten de ruimte vulde. Annemarie* (22) lag met een mix van spanning en opluchting op de behandelstoel. Aan de buitenkant leek ze vastbesloten, maar van binnen woedde een storm.

Ze was zeventien toen ze voor het eerst de kliniek binnenliep, niet vanwege pijn of medische noodzaak, maar uit een diepgeworteld gevoel van ‘niet gelukt zijn’. “Ik had het gevoel dat mijn lichaam faalde,” zegt ze achteraf, nog steeds wisselend tussen schaamte en acceptatie.

Vreemde in eigen huid

Die begon toen ze tijdens een onschuldig doucheritueel op school ontdekte dat haar schaamlippen anders waren dan die van haar vriendinnen. Niet beter, niet slechter, alleen anders. Een onverwachte confrontatie die haar zelfbeeld kantelde. “Niemand sprak erover,” vertelt ze. “Mijn moeder zei, “maak je niet zo druk.” Mijn zusje vond het onzin. Ik voelde me een vreemde in mijn eigen huid.” Pas toen een kennis uit de schoonheidsindustrie voorzichtig opmerkte dat ze een keuze had, besefte Annemarie* dat veranderen een optie was.

In de weken die volgden, worstelde ze met gedachten die door haar hoofd spookten, ‘ben ik niet goed genoeg zoals ik ben?’ En ‘is dit de enige manier om me normaal te voelen?’ Drie kliniekbezoeken, een psychologische screening en veertien dagen bedenktijd later, legde ze de beslissing vast. De dag van de operatie voelde opgelucht en angstig tegelijk. Na de ingreep had ze even het idee dat haar zelfvertrouwen was teruggekeerd, maar naarmate de zwelling afnam, keerde de oude onzekerheid terug. “Ik vroeg me af of ik gevangen zat in een lus. Elke correctie bracht nieuwe twijfels.”

In haar zoektocht naar antwoorden belande Annemarie* bij een psycholoog die haar hielp de schaamte te herleiden tot een breder cultureel patroon. Ze leerde dat haar schaamte niet puur en alleen een lichamelijk probleem was, maar een weerspiegeling van een maatschappij die zichzelf voedt met ideaalbeelden. Een cultuur van vergelijken, projecteren en perfectioneren.

Cijfers

Het is geen eenzaam fenomeen. In 2021 ondergingen wereldwijd 171.088 vrouwen een labiaplastie, beter bekend als de schaamlipcorrectie, zo bleek uit onderzoek van de International Society of Aesthetic Plastic Surgery uit 2022. Borstvergrotingen voeren al jaren de lijst aan met ruim 300.000 ingrepen, liposuctie volgt met bijna 297.000 ingrepen en de Braziliaanse Butt Lift (BBL) kende een indrukwekkende groei van meer dan 25%. Nederland registreert geen officiële gegevens, maar klinieken signaleren een jaarlijkse toename van 15% onder 18- tot 30-jarigen zónder medische noodzaak. In de grensgebieden van België en Duitsland, waar veel Nederlanders medische toeristen zijn, stijgt de vraag met zo’n 10% per jaar.

Deze cijfers wijzen op een grotere beweging. Een maatschappelijke druk die vrouwen ertoe brengt hun lichaam als project te zien. Maar waar ligt de grens tussen zelfbeschikking en onbewuste dwang? Wanneer wordt een keuze een plicht om te conformeren?

Hollywood als streven?

Historische schoonheidsidealen bieden een perspectief op hoe veranderlijk en cultureel bepaald onze gedachten van het woord ‘mooi’ zijn. In de Renaissance schilderden kunstenaars als Botticelli de zachte rondingen en volle vormen van vrouwen, als een ode aan vruchtbaarheid en levenskracht. Het menselijk lichaam werd in al zijn verschillen gevierd. Geen enkele ronding was te groot, geen enkele afwijking te verwaarlozen. In de loop van de 19e en vroege 20e eeuw verschoof die waardering subtiel. De industrialisering bracht nieuw economisch kapitaal in mode en cosmetica, waardoor slankere silhouetten langer en ranker werden.

Het hoogtepunt van dit veranderende ideaal kwam in de gouden eeuw van Hollywood. In de jaren vijftig belichaamde Marilyn Monroe het archetype van het zandloperfiguur, met een smalle taille en krachtige heupen. Haar verschijning op het witte doek, altijd vereeuwigd in glansrijke productfoto’s en glamourshots, plaatste haar lichaam op een voetstuk dat miljoenen vrouwen inspireerde en sommigen deed twijfelen aan zichzelf.

En toch is de tijd van sterren en studioglossybeelden veranderd in een tijdperk dat wordt gedomineerd door sociale media. Instagram, TikTok en Snapchat transformeren elke gebruiker tot curator van eigen content, waarbij likes, comments en shares fungeren als digitale valuta. Filters en bewerkingstools bieden onmiddellijke aanpassingen, van subtiele huidverstrakking tot dramatische contourcorrecties. Achter die esthetische laag zitten algoritmes die bepalen welke beelden wereldwijd in de feeds opduiken. Accounts met de meest ‘perfecte’ lichamen krijgen prioriteit, waardoor een steeds dunner ideaal reproduceert en versterkt. Elke klik, elke swipe bevestigt of weerlegt jouw lichaam als passend binnen die gecureerde norm.

Deze technologische evolutie, van penselen en marmeren beelden tot pixels en AI-gestuurde filterbibliotheken, illustreert niet alleen hoe schoonheidsidealen worden geconstrueerd, maar ook hoe machtig ze zijn. Waar vroege kunstenaars een schets maakten van diversiteit, lijkt de digitale horizon van vandaag steeds meer uniformiteit af te dwingen.

“Onze lichamen zijn tegenwoordig ontwerpbestanden,” zegt cultuurwetenschapper Iris Vermeulen. “Vroeger gebruikte men verf en boetseermessen, nu is het software en data. Het is een commerciële kunstvorm die ons zelfbeeld vormt.”

Persoonlijke verhalen

Esther (23) raakte verstrikt in dit web. Tijdens eindeloze avonden scrollen over Instagram schermde ze steeds weer die perfecte contouren, tot ze niet anders meer kon denken dan. “Dit ben ik niet.” Ze spaarde maanden voor een lipofilling, waarbij vet uit haar buik en dijen werd geïnjecteerd in haar heupen en billen. De dag van de ingreep voelde ze zich voor het eerst in jaren hoopvol. Ze zag haar nieuwe silhouet al voor zich. “Toen ik in de spiegel keek, geloofde ik dat ik mezelf terugvond in die rondingen,” vertelt ze met een schok van emotie. Maar toen de eerste zwelling wegtrok, volgde de onzekerheid in golven. Iedere aanraking aan haar heupen deed haar twijfelen. “Voel ik me hier echt thuis? Of ben ik alleen maar een onderdeel in een door hashtags gedomineerde wereld?” Het voelde alsof alle filters, likes en comments zich hadden ingekapseld in haar lichaam.

Mijn vriendin Layla (21) had altijd moeite met haar proporties. Breed van postuur en atletisch gebouwd, voelde ze zich in ‘gewone’ kleding vaak ongemakkelijk. Op haar twintigste besloot ze voor een borstvergroting te gaan. Niet omdat ze onzeker was over haar borsten per se, maar omdat ze vond dat haar lichaam uit proportie was. “Ik wilde dat mijn bovenlijf paste bij mijn brede schouders,” legde ze uit. Voor Layla was het een goeddoordachte, vrijwillige keuze. Dacht ze. Toch merkte ze tijdens de voorbereiding hoe subtiele sociale signalen en modetrends haar keuze toch hadden beïnvloed. “Ik dacht dat ik het volledig voor mezelf deed, tot ik merkte hoe macht via bijvoorbeeld sociale media ons lichaam vormgeeft. Toen besefte ik dat mijn ‘vrijheid’ misschien niet zo simpel was.” Na de ingreep ervaart Layla meer balans in haar silhouet, maar ook nieuwe vragen. “Voel ik me nu echt meer mezelf, of speel ik de rol die van mij verwacht werd?” Layla staat symbool voor het spanningsveld tussen gecontroleerde autonomie en onzichtbare normdruk. De ‘vrijwillige’ keuze die jongen meiden maken, is niet altijd zo vrijwillig als ze lijken.

Richtlijnen als vangnet

Klinisch psycholoog Drs. Sanne de Graaf waarschuwt. “Veertig procent van de vrouwen die een labiaplastie ondergaat, ontwikkelt symptomen van body dysmorphic disorder (BDD). Zonder geïntegreerde psychologische begeleiding belandt men in een ongezonde cyclus van ingrepen.”

De Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie (NVPC) stelt daarom strikte richtlijnen: minderjarigen moeten minimaal drie consulten doorlopen, een psychologische screening ondergaan en veertien dagen bedenktijd hebben. Jongvolwassenen (18–25) dienen een motiveringsverslag aan te leveren en worden getoetst op mentale stabiliteit. Artsen zijn verplicht alternatieven zoals counseling te bespreken. Een audit van de Inspectie Gezondheidszorg in 2022 onthulde echter dat veertig procent van de commerciële klinieken zonder NVPC-lidmaatschap deze regels negeert. Volgens dr. Ali Pirayesh, NVPC-bestuurslid, “jongeren kopen een belofte van empowerment, maar missen vaak de professionele bescherming die essentieel is bij medische ingrepen.”

Het veilige vangnet blijkt ook in het onderwijs dun. De seksuele voorlichting in Nederland concentreert zich op voortplanting en soa’s. Genitale variatie is zelden onderwerp van gesprek. Uit onderzoek van Rutgers uit 202, blijkt dat negentig procent van de jongeren zich onvoldoende geïnformeerd voelt over hun eigen anatomie. Ze gebruiken ‘vagina’ generiek, zonder te weten wat de vulva inhoudt en toont. In Finland en Californië zijn uitgebreide curricula ontwikkeld die genitale diversiteit expliciet behandelen en die regio’s zien ongeveer dertig procent minder genitale esthetische ingrepen bij tieners.

Toch blijft helaas kennis verbreden alleen niet voldoende. Onderzoek van Fardouly uit 2015 toonden aan dat intensief Instagramgebruik direct samenhangt met meer lichaamsontevredenheid. TikTok’s snelle voor-en-na-video’s creëren een drang naar onmiddellijke transformatie. Filters verknippen realiteit en ideaal, wat leidt tot wat men ‘filter-dysmorfie’ noemt. De wens om eruit te zien als je eigen meest perfecte selfie.

Invloeden van het scherm

Niet alleen sociale media, maar ook porno fungeert als anonieme leermeester. Onderzoek van Vandenbosch & Eggermont uit 2014 onthult dat jongeren porno gebruiken als anatomische referentie, met beelden van gladde, symmetrische vulva’s als standaard. Seksuoloog Annelies van der Meer merkt op, “pornografie bepaalt in veel opzichten wat jongeren zien als normaal, waardoor natuurlijke variatie als afwijking wordt ervaren.”

Tussen al deze culturele krachten plaatst Nina Callens van UGent een pleidooi voor een dual-track model waarin medische behandeling hand in hand gaat met psychologische therapie en mediawijsheid. “Echte keuzevrijheid ontstaat pas als we ons bewust zijn van de normen die ons beïnvloeden,” zegt Callens.

Tegelijkertijd drijven technologische ontwikkelingen ons in een toekomst vol nieuwe morele vragen. 3D-geprinte implantaten, nanotechnologische vetverplaatsing en MRI-gestuurde sculptuur beloven ongekende precisie, maar vergroten de druk om ‘perfect’ te zijn. Bio-ethicus Françoise Baylis waarschuwt voor een ‘cosmetic industrial complex’. “Als we lichamen zien als ruilobjecten, verliezen we de essentie van menselijkheid.”

Grenzen opzoeken en weerleggen

Maar waar ligt de grens? Wanneer wordt een wens om te veranderen een verplichting? Wanneer groeien de lijnen tussen zelfliefde en zelfverloochening scheef? Is het streven naar een esthetisch ideaal een daad van autonomie, of een onderdanigheid aan onzichtbare machten?

Dit zijn vragen die na elke ingreep weer opduiken.

Deze verhalen tonen dat plastische chirurgie zonder medische noodzaak een complex samenspel is van persoonlijke verlangens en maatschappelijke druk. Het mes kan vormen veranderen, maar de kracht van erkenning blijft menselijk. Misschien ligt de grens niet tussen wél of niet opereren, maar tussen kiezen uit liefde of uit pijn.

Misschien is de ultieme ingreep niet die in de kliniek, maar die in onze cultuur. Durven te omarmen dat niemand perfect hoeft te zijn.

*Annemarie is een gefungeerde naam. Haar echte naam is bekend bij de redactie.

Social media post voorbeeld

Wil je meer weten over dit onderwerp? Check dan deze reportage voor het medium BNNVARA* 

Over de auteur

Ottelien Devilee

Hii, mijn naam is Ottelien Devilee en ik ben 18 jaar oud. Ik zit in mijn eerste jaar van de opleiding Journalistiek en heb het heel erg naar mijn zin! Schrijven doe ik vanuit mijn hart en het liefste over verschillende dingen die ik mee maak. Verder luister ik graag naar podcasts waar ik hard om kan lachen of waar ik wat van kan leren.