August Nouwen (27) staat in de muziekwereld als producer bekend onder de naam Ludovici, daarnaast is hij student aan de HKU bij de studie Muziek en Technologie en volgens zijn naasten iemand die volledig opgaat in de wereld van geluid. Zijn muzikale reis begon niet in een professionele studio, maar in een schuur achter het huis van zijn vader in Abcoude. “Ik had het gewoon leeggehaald zonder iets te zeggen,” vertelt August.
Zijn tweelingbroer Ids Nouwen (27) groeide letterlijk en figuurlijk met hem op. “We zijn elkaars maatje,” zegt Ids. “We hebben altijd samengewoond en zijn elkaar nooit uit het oog verloren. Zelfs nu wonen we samen in Amsterdam-Oost.” Ids herinnert zich vooral August’ onophoudelijke drang om te creëren: “Hij moet altijd iets doen. Ik kan makkelijk een middag op de bank liggen, hij zit dan alweer in een nieuw project.”
August was vanaf jongs af aan al gefascineerd door muziek. Als kind was August DJ op feestjes. Op de basisschool begon hij met draaien. Zijn vader was ook DJ en had nog duizenden platen en draaipanelen. “Dat was leuk, tot ik gek werd van de verzoeknummers,” lacht hij. De overstap naar zelf beats maken kwam op de middelbare school toen een vriend hem FL Studio gaf. “Ik begreep niks van die Engelse tutorials, want ik kon nog geen Engels, dus ik begon gewoon te klikken,” vertelt hij. “En ineens had ik een soort Mario-achtig beatje. Dat vond ik zó vet.” Vervolgens ontwikkelde hij zich steeds meer en maakte hij simpele hiphopbeats. Hij liet mensen erop rappen en anders rapte hij zelf. “Ik wilde dat er iets gebeurde met wat ik maakte. Niet alleen iets maken om op te slaan.” Wat begon als hobby ontwikkelde zich tot een passie.
Zijn neef Jimme Stravers (26), met wie hij veel samenwerkte, herinnert zich die begintijd goed. “We maakten samen een nummer op zijn oude laptop,” vertelt hij. Ook August vertelt lachend dat zijn laptop het grote programma helemaal niet aankon. August: “Maar we vonden het prima. Als het een halfuurtje werkte, konden we opnemen.” Uiteindelijk groeide dit uit tot een langdurige samenwerking. “Alles wat ik nu nog maak als ik aan muziek werk, doe ik met hem,” zegt Jimme.

Jimme links en August rechts
Wat begon als rondklikken in FL Studio, werd een uitgebreide zelfstudie. August ontwikkelde een nauwkeurige manier van luisteren, die hem hielp om zijn eigen stijl te vormen. Niet op basis van bestaande sounds, maar juist door op zoek te gaan naar iets nieuws. “Ik bots vaak met anderen omdat ik iets wil maken wat nog niet bestaat,” zegt hij. “Niet de zoveelste versie van wat al scoort. Daar heb ik niks mee.”
Doorzettingsvermogen en perfectionisme
Wat August typeert, is zijn oog (en oor) voor detail en perfectie. “Hij hoort altijd iets dat beter kan,” vertelt Jimme. “Hij is een perfectionist, en dat helpt hem, maar het zit hem ook soms in de weg.” August erkent dit: “Ik zet soms een timer als ik mix, anders blijf ik maar schuiven. En het helpt ook niet om er langer naar te luisteren.”
Zijn perfectionisme betekent ook dat hij zich niet snel conformeert. Toen hij samen met Jimme bij het label en studio Cruise Control in Amsterdam werkte, liepen de samenwerking en verwachtingen al snel uiteen. “Zij wilden dat we iets gingen maken wat al werkte,” zegt August. “Maar ik wil niet iemand anders’ succes kopiëren. Ik wil iets nieuws maken.” Jimme beaamt dat: “Bij Cruise Control vonden ze de nummers waar wij het meest achter stonden juist de minst sterke. De nummers die wij matig vonden, wilden zij releasen. Dat werkte gewoon niet.” Toch was de periode leerzaam. “We hebben daar geleerd hoe de muziekindustrie werkt,” zegt August. “Hoe je een track opbouwt, hoe je een sound ontwikkelt, maar ook hoe het niet moet.” Daarnaast heeft August daar veel contacten opgebouwd, wat essentieel is in de muziekwereld.
Ontwikkeling en opleiding
Naast zijn werk als producer studeert August aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Die opleiding gaf hem de ruimte om verder te experimenteren met geluid. “Ik heb bijvoorbeeld een compositie gemaakt met kapotte speakers,” vertelt hij. En dit soort opdrachten houden hem bezig. “Het is wel het idee om vanuit dit soort composities in de toekomst een goed klinkend nummer van te maken.”
Zijn stage bij Medialane bracht hem naar het theater. Voor de musical ‘Malle Babbe’ maakte hij beats en sound effects. “Er zitten echt mijn geluiden in die voorstelling,” zegt hij. “Ik was betrokken bij elke stap, van concept tot uitvoering.” Het project opende zijn ogen voor een bredere toepassing van zijn vaardigheden: “Ik wilde ook een stage lopen waar ik echt iets kon leren en niet iets waar ik al goed in was.”
Daarnaast maakt August ook deel uit van een team dat de muziekproductie verzorgt voor Christiaan Bauer, de zoon van Frans Bauer. Samen met Jimme ondersteunt hij Christiaan in het ontwikkelen van zijn muziek. Deze samenwerking leidde tot Christiaan Bauer zijn debuutsingle ‘Vlinders’“Het is een proces van samen zoeken naar een sound die past,” zegt August. Hoewel er enige frictie ontstond toen vader Frans zich met het proces bemoeide, is de samenwerking met Christiaan nog steeds actief. “We hebben elkaar wat ruimte gegeven, maar de connectie ligt er nog. Het project is nog in ontwikkeling.”
Samenwerking en familie
August werkt al jaren samen met Jimme, die hem omschrijft als iemand met een “puur hart” en “altijd eerlijk”. Die eerlijkheid werkt twee kanten op. “We hebben discussies, maar nooit ruzie,” zegt Jimme. “Doordat we familie zijn, zeg je ook bepaalde dingen niet die je wel tegen een andere producer zou zeggen.”
Ids bevestigt die dynamiek. “Hij is muzikaal, creatief en extreem gedreven,” zegt hij. “Maar ook een stadsmens. Ik zou best terug willen naar Abcoude, maar hij niet. Zelfs in een kamer van twee bij twee blijft hij liever in de stad.” Volgens Ids is dat typerend: August zoekt de prikkels van de stad op, maar sluit zich er net zo makkelijk van af als hij aan het werk is.
Muzieklandschap en vrijheid
Over de hedendaagse muziekindustrie is August genuanceerd kritisch. “Er zijn heel veel kansen,” zegt hij. “Iedereen met een laptop kan nu iets maken en daarmee de hele wereld in principe bereiken.” Tegelijkertijd heeft hij zijn twijfels over de rol van social media. “Een TikTok-hit is vaak tijdelijk. Ik wil liever iets opbouwen. Een fanbase die je ontmoet bij shows, die weet wie je bent.”
Die visie beïnvloedt zijn manier van werken. “Ik wil dat mensen iets voelen bij mijn muziek. En dat kost tijd. Soms werk ik weken aan een nummer. Ik wil dat het klopt, dat het blijft hangen, en dat het echt iets zegt.” Tegelijkertijd beseft hij dat commerciële keuzes soms nodig zijn. “Ik wil gewoon van muziek kunnen leven. Maar ik wil niet dat het ten koste gaat van mijn creativiteit.”
Augusts creativiteit is bijvoorbeeld terug te horen op zijn nieuwste EP Twee, die hij onlangs samen met Jimme heeft uitgebracht. Zo experimenteert hij met UK garage en hiphop. En daar stopt het niet. August: “Momenteel experimenteer ik met Chinese toonladders en Turkse muziek.” Hij kan ook niet precies zeggen wat zijn favoriete genre is of uit welke genre hij de meeste inspiratie haalt: “Ik vind alles vet. De mogelijkheden met combinaties van muziek zijn ook oneindig.”
August staat er daarom voor open om ook buiten de muzieksector te werken. “Ik wil wel de vrijheid houden om mijn eigen muziek te maken op de manier hoe ik het wil,” zegt hij. “Dus ik wil best mijn geld verdienen met andere dingen, zoals sounddesign of mixing voor anderen. Als dat maar betekent dat ik vrij blijf in de muziek die ik maak.” Die mix helpt hem creatief onafhankelijk te blijven.
Wie is August?
August wordt door zijn omgeving omschreven als leergierig, betrouwbaar en een beetje eigenzinnig. “Als hij iets zegt, dan doet hij het ook,” zegt Jimme. “En als hij iets niet wil, dan zegt hij het ook meteen.”
Hij is iemand die liever zelf alles leert dan het uitbesteedt. “Ik vind het ook leuk om nieuwe dingen zoals editen te leren.” Het eerste nummer dat hij heeft uitgebracht met Jimme (Jimbo – Babbeltjes), heeft hij de hele clip geregisseerd, gefilmd met zijn zusje haar camera en geëdit. August: “Ik was twee weken bezig met editen maar uiteindelijk heb je daar ook wat aan. Kijk maar naar social media tegenwoordig, voor die filmpjes heb ik ook constant editing nodig.”
Volgens Ids en Jimme is muziek zijn grootste passie en vindt hij daar ook vaak zijn rust in. Ids: “Toen ik vroeger om 04:00 uit de kroeg thuiskwam, zat hij op zijn kamer nog te produceren.” Zijn grote passie kan hem ook soms dwarszitten. Ids: “Soms raakt hij ook wel een beetje van slag als iets niet lukt of hij niet tevreden wordt.”
August herkent zich in die analyse. “Ik vind het moeilijk om los te laten,” zegt hij. “Ik ben vaak bezig met één geluidje, terwijl het nummer eigenlijk al af is.” Hij probeert dat te doorbreken door limieten te stellen. “Ik werk nu met timers, zodat ik niet eindeloos blijf hangen.”
Vooruitblik
August Nouwen is geen doorsnee producer. Hij is een muzikale avonturier, een perfectionist, een kritische maker. Zijn muziek is geen product van een trend, maar een creatieve ontdekking. Wat de toekomst hem brengt, weet hij niet precies. “Ik wil blijven experimenteren. Nieuwe dingen maken. Niet per se een hit, maar iets wat van mij is.” Zijn droom is vrijheid: creatief én professioneel. “Als ik ooit ergens werk, moet het wel iets zijn waar ik mijn ei in kwijt kan. Anders stop ik.”