Lieke Martens, Anna van der Breggen, Dafne Schippers, Ranomi Kromowidjojo… Dit is het begin van een opsomming van vrouwelijke topsporters in Nederland die niet meer uit ons beeld weg te denken zijn. Over de hele wereld past de sportwereld zich aan en komt er steeds meer plaats voor vrouwen. Vrouwen zijn niet altijd gelijk, maar er vindt wel degelijk een steeds verdere verschuiving plaats in het belang van vrouwen sporten. Toch lijkt het alsof de autosport wereld, met name de Formule 1, achterloopt op deze verschuiving en nog een behoorlijke inhaalslag moet maken om de vrouw ook een podium te geven. Maar welke veranderingen met het oog op vrouwen hebben er plaats gevonden?
1958
Het eerste wereldkampioenschap van de Formule 1 werd in 1950 gereden. 8 Jaar later was de eerste vrouwelijke Formule 1 coureur al op de Grid te vinden, namelijk Maria Teresa de Filippis. Zij wist zich te kwalificeren voor de Grand Prix van Syracuse. Dit was geen wedstrijd die meetelde voor het wereldkampioenschap. Deze race wist zij 5e te worden.
1974
Lella Lombardi, voor veel mensen is dit een nietszeggende naam, maar voor de autosport wereld is haar naam van groot belang. Zij was de tweede vrouwelijke Formule 1 coureur van 1974- 1976. In deze jaren heeft zij 17 Grand Prix mogen rijden voor verschillende teams; March Engineering, RAM Racing en Williams. Op 27 april 1975 schreef zij geschiedenis door als eerste (en tot nu toe ook enige) vrouw punten tijdens een Grand Prix te halen, dit was tijdens de Grand Prix van Spanje.
1992
Na een lange tijd van afwezigheid op de paddock wist Giovanna Amati het voor elkaar te krijgen om mee te mogen doen aan de kwalificaties voor enkele Grand Prix. Zij mocht uitkomen voor Brabham, het team had het op dat moment financieel erg zwaar. Ze besloten haar te laten rijden in de hoop dat een vrouwelijke Formule 1 coureur sponsorgeld binnen zou brengen. Doordat haar auto zo slecht was eindigde zij steeds achteraan bij de kwalificaties, waardoor zij nooit aan een Grand Prix heeft kunnen deelnemen.
2009
Na jarenlange stilte van de vrouwen werd in 2009 de FIA Women in Motorsport opgericht. Zij zetten zich in voor de rol van vrouwen in de gehele autosport wereld. Ze willen de stakeholders bewust maken van de vrouwen die talentvol zijn. Verschillende vrouwelijke coureurs staan aan het hoofd hiervan, zoals Susie Wolff. Met onder andere nieuwsbrieven proberen zij iedereen op de hoogte te stellen van de vrouwelijke kwaliteiten. Ze hebben onder andere gezorgd voor Girls on Track en de W-Series, die jaren later opgericht zijn. En ook voor de toekomst hebben zij nog veel plannen liggen.
2012 – 2015
In 2012 wist Susie Wolff het voor elkaar te krijgen om ontwikkelingscoureur bij Williams te worden. Nadat zij jarenlang in verschillende onderdelen van de autosport wist mee te racen, ging zij opeens vanuit het andere perspectief werken, namelijk de auto’s beter maken. Ondanks haar baan als ontwikkelingscoureur was Susie Wolff nog steeds een van enige vrouwen die met de Formule 1 bolide over het circuit wist te racen. In deze jaren mocht zij met de wagen een paar vrije trainingen rijden, maar tot een echte Grand Prix heeft ze het nooit weten te schoppen. In de jaren voor haar zijn er enkele vrouwen geweest die ook geprobeerd hebben om een stoeltje te bemachtigen, maar zonder succes.
2018 – 2019
In dit jaar is er een grote stap gezet om de racewereld vrouwvriendelijker te maken. Liberty Media realiseerde zich dat er ook steeds meer vrouwelijke fans van de sport zijn, maar tegelijkertijd werd de vrouw wel verkeerd neergezet. Hierdoor kwam er een steeds negatievere lading op de Grid Girls te liggen. Na jarenlang strijden hebben ze het voor elkaar gekregen om de welbekende Grid Girls gedag te zeggen. Voor veel trouwe fans was dit best even wennen, omdat de Grid Girls een traditie waren die al sinds het begin van de Formule 1 bestond.
In 2018 werd er niet stilgezeten. Er werd namelijk aangekondigd dat er vanaf 2019 een nieuw kampioenschap gereden zou gaan worden. Een doorbraak kan het wel genoemd worden, want het was niet zomaar een kampioenschap, maar een die speciaal gericht is op vrouwen: de W-Series. De W- Series bestaat uit 20 vrouwelijke autocoureurs. Het kampioenschap is in het leven geroepen om vrouwen ook een kans te bieden in de autosport wereld. Het beoogde doel was om de vrouwen in het voorprogramma van de huidige Formule 1 race te laten rijden om zo ook hun kwaliteiten aan de toeschouwers te kunnen laten zien. Echter is niet iedereen tevreden met de W-Series. Veel coureurs zijn er namelijk van overtuigd dat dit de verschillen tussen mannen en vrouwen alleen maar groter maakt, door ze gescheiden te laten rijden.
Nu
Ondanks alle veranderingen is er vandaag de dag nog steeds geen vrouwelijke Formule 1 coureur op het circuit terug te vinden. We zijn ruim 760 Formule 1 coureurs rijk, maar het aantal vrouwen is nog steeds op 1 hand te tellen. In de paddock zijn er steeds meer vrouwelijke ontwikkelingscoureurs te vinden en is het lang niet meer een wereld waarin alleen mannen het werk doen. Op de Grid is dit een ander verhaal, toch lijkt nog niet alle hoop verdwenen. In 2021 wist Maya Weug, Nederlandse autocoureur, namelijk de eerste vrouwelijke coureur te worden die zich aan mocht sluiten bij de Ferrari Driver Academy. In dit opleidingsprogramma wordt zij klaargestoomd om de auto´s over de circuits te laten racen. Dit is te danken aan de FIA Women in Motorsport, waar met FIA Girls on Track nog steeds wordt gestreden voor nog meer aandacht voor de vrouwen. FIA Girls on Track is ook een programma waarin vrouwelijke coureurs de kans krijgen om hun kwaliteiten te laten zien. En dat is maar goed ook, want het is ook zo dat een groot gedeelte van de Formule 1 kijkers vrouwen zijn.
Volgens André Venema, Formule 1 journalist, is het een kwestie van tijd voor de eerste vrouwelijke Formule 1 coureur een stoeltje heeft weten te bemachtigen. “We moeten alleen niet vergeten dat dit een wereld is waarin alleen de elité meedoen. Toch denk ik wel dat de auto’s vandaag de dag zo gebouwd zijn dat het een eerlijke strijd zou zijn tussen mannen en vrouwen. Dat is heel anders dan jaren geleden, waarin het racen fysiek veel zwaarder was.” Volgens hem gaat het er niet om wie de auto bestuurt, maar het gaat om het talent. “Het gaat er niet om wie de rondjes in de bolide rijdt, nee, het gaat erom wie de beste resultaten behaald. Het klinkt misschien heel lullig, maar als we eerlijk zijn, zijn mannen en vrouwen in de sportwereld in het algemeen nog niet gelijk. Wel weet ik zeker dat de Formule 1 nog grote stappen kan maken om in ieder geval het verschil kleiner te maken”, zo sluit Venema af.