Selfmade YouTube artiesten winnen muziek abonnees, dankzij succesformule

Selfmade YouTube artiesten winnen muziek abonnees, dankzij succesformule

YouTube bestaat sinds 2005 en is niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij. Het duurde niet lang of mensen hadden door dat er geld te verdienen was op het platform. Om in aanmerking te komen om een officieel artiestenkanaal te hebben, moet je aan diverse voorwaarden voldoen, zo moet je in bezit zijn van een YouTube kanaal dat een band of artiest vertegenwoordigd. Daarnaast moet je minimaal één muziekrelease op je kanaal hebben. De artiesten in de datavisualisatie hebben allemaal overeen dat ze bekend zijn geworden via het platform YouTube. Het verschil in abonnees tussen een Nederlandse artiest, zoals Davina Michelle en een Canadese artiest, bijvoorbeeld Justin Bieber, is enorm. Wat is de succesformule voor een YouTube muzikant?

‘Volgens mij heeft Justin Bieber maar een één hit gehad en dat is ‘Baby’., Ook had hij een leuk hoofd waar veel jonge meiden op verliefd werden. Als een artiest na een grote hit regelmatig muziek uitbrengt, die redelijk goed beluisterd wordt, dan blijft de artiest groot’, vertelt muziekjournalist Mayra van der Drift. ‘Bij Ed Sheeran is hetzelfde gebeurt. Hij had ook één grote hit, namelijk ‘The A Team’. De muziek van Ed Sheeran is regelmatig op de radio te horen en ik kan bijna met zekerheid zeggen dat iedereen wel één nummer van hem kent’, vult Van der Drift aan.

Corona en de impact

De data komen uit de corona tijd. Mensen zaten toen meer binnen en artiesten konden geen nieuwe muziek produceren. Mogelijke daling van de abonnees zou niet gek zijn geweest, echter gebeurde het tegengestelde. De abonnees namen aanzienlijke toe, zoals te zien is in de datavisualisatie.

De succesformule

Om succes te hebben op YouTube als artiest zijn diverse factoren van belang. Maak bijvoorbeeld een bijzondere coverversie van je song of maak een alternatieve muziekvideo, zoals Martin Garrix dat deed. Daarnaast wordt het overgrote deel van de muziek op YouTube geluisterd door aanbevelingen vanuit andere video’s. ‘Voor een muziekartiest werkt het om als ‘up next’ of ‘recommanded’ te worden geplaatst bij andere muziekvideo’s’, aldus Martijn Crama op zijn website

Verder is volgens Van der Drift van belang om een pakkende tekst te hebben in het liedje en een deuntje wat blijft plakken bij mensen, zodat luisteraars het gaan opzoeken. Voor YouTube artiesten is het van belang dat in de videoclips duidelijke verhaallijnen zitten en dat het visueel pakkend is. Dat het voor mensen die per ongeluk op de videoclip klikken ook interessant is om naar te kijken en luisteren. Er moet een logisch verband zitten tussen de visualisatie en de tekst. De muziek moet pakkend zijn. ‘De lyrisch moeten kunnen gedeeld worden op bijvoorbeeld TikTok. Veel artiesten worden daar nu beroemd, doordat een gedeelte van hun songtekst viraal gaat op de app.’ vult Van der Drift aan.

Zoals te zien was in de bovenstaande grafiek zijn Justin Bieber, Shawn Mendes en The Weeknd één van de grootse artiesten. Naastdat zij alle drie bekend zijn geworden via YouTube, hebben ze nog iets anders gemeen. De muzikanten zijn alle drie Canadees. The Weeknd heeft in de tijd van corona meer abonnees weten te verschaffen dan Shawn Mendes. Hieruit kan geconcludeerd worden dat zij op dit moment even populair zijn op YouTube.

 

 Alleen wat doen de Canadese artiesten beter dan de Nederlandse muzikanten? ‘Engelstalige songs slaan meer aan bij het wereldpubliek omdat bijna iedereen Engels spreekt. Een Nederlandse artiest zou ook groot kunnen worden, als de artiest Engels zingt en pakkende songteksten maakt.’ Vertelt Van der Drift. ‘Ik acht de kans klein dat Nederlandse artiesten met Nederlandstalige nummers de muziekmarkt gaan overheersen en meer abonnees behalen.’

 

 

‘Nederlandse artiesten zouden ook veel groter kunnen worden. Door bijvoorbeeld deel te nemen aan het Eurosongfestival. De Italiaanse band Maneskin is dankzij het songfestival ook heel groot geworden, met Italiaanse songteksten. Op zich geldt dat ook voor Nederlandse artiesten, zolang je het juiste target publiek hebt’, oppert muziekjournalist Van der Drift.

 

De gevonden data is afkomstig van Socialblade. Ik heb alle data verzameld in een excel bestand en de toegevoegd in flourish. Daarnaast heb ik de datavisualisatie interactief gemaakt. De tekst  is ook interactief gemaakt, doordat ik hyperlinks heb gevoegd de naam van de artiesten in de tekst voor extra ondersteuning. 

 

 

 

Over de auteur